Elbil, sportsbil og familiebil

Av

Denne kan bli brysom for konkurrentene. Se hva den vil koste.

Dette er helt nye VW Passat GTE, en ladbar hybrid som det knyttes store forventinger til.

Dette er helt nye VW Passat GTE, en ladbar hybrid som det knyttes store forventinger til. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Passat GTE, Volkswagens nye ladbare hybrid, kan nå forhåndsbestilles i Norge. Dette er en bil det er knyttet store forventninger til. Og det er en bil konkurrentene på ingen måte gleder seg til skal komme. Passat er allerede bestselgeren i klassen. Med ladbar hybrid-utgave i tillegg kommer den etter alt å dømme til å kjøre enda mer fra de øvrige bilene i klassen.

Nå har VW her hjemme akkurat gått ut med prisene. De starter på kr 421.300 for sedan og 431.500 for stasjonsvogn. 

Passat GTE er merkets andre ladbare hybrid, etter Golf GTE. Bilen kombinerer to verdener: Ren eldrift i det daglige og full rekkevidde til de lange kjøreturene.

Passat GTE kan kjøres i forskjellige modi – for eksempel kan føreren velge «e-mode» for ren elektrisk drift. Stiller man bryteren på «GTE», oppkalt etter bilen, får man frem de mest sportslige sidene ved å hente ut maksimalt fra begge motorer.

Ifølge europeiske undersøkelser har svært mange et kjøremønster på godt under fem mil til daglig, og kan dermed klare seg med ren eldrift for de fleste turene. Ved å velge innstillingen "e-mode" kan Passat GTE kjøres som en ren elbil i inntil 50 km, uten noe forbruk av drivstoff eller noe utslipp.

Er man flink til å lade, kan man kjøre billig. For da går bilen på strøm og du sparer bensin.

Er man flink til å lade, kan man kjøre billig. For da går bilen på strøm og du sparer bensin.

Passat er en stor familiebil, med god plass til familien og mye bagasje. 

Fra en vanlig stikkontakt i garasjen eller på husveggen, lades et tomt batteri på fire timer og 15 minutter. Batteriet har en kapasitet på 8,7 kWh og veier 123 kg, slik at bilen har en totalvekt på 1.647 kg for sedan og 1.660 kg for stasjonsvogn. Ladekontakten sitter skjult bak Volkswagen-logoen i grillen.

Samlet effekt på 218 hk

Passat GTE er utstyrt med en 1,4-liters TSI-motor på 156 hestekrefter og en elektrisk motor som yter 85 kW eller 115 hk. Når motorene drar sammen, får man en total effekt på 218 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Newtonmeter.

I likhet med Golf GTE inngår Volkswagens ladbare hybrider i et eget GTE-konsept som gjør den nye Passat GTE til den sportsligste varianten i Passat-sortimentet. Girkassen er, som i Golf GTE, en 6-trinns DSG automatkasse med trippel clutch som er utviklet spesielt for hybridbiler. Den elektriske motoren er plassert sammen med girkassen.

Slik ser Passat GTE ut innvendig. Blå detaljer og litt annen instrumentering er det som er nytt.

Slik ser Passat GTE ut innvendig. Blå detaljer og litt annen instrumentering er det som er nytt.

Passat GTE har en potensiell toppfart på 216 km/t (opp til 222 km/t i boost-modus) og gjør null til hundre på 7,6 sekunder. På ren eldrift er toppfarten 130 km/t. Med fulladede batterier har Passat GTE en oppgitt rekkevidde på inntil 50 kilometer. Oppgitt snittforbruk ifølge den europeiske NEDC kjøresyklusen er 0,17 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 39 g/km.

Mye utstyr

Eksteriørmessig skiller Passat GTE seg fra øvrige Passat-varianter med blå detaljer i front samt de karakteristiske C-formede LED-kjørelysene som vi kjenner fra de øvrige elbilene og GTE-modellene til Volkswagen. I tillegg er Passat GTE utstyrt med egne sideskjørt og bakspoiler. 

I interiøret er det blant annet GTE-spesifikt kombiinstrument, blå sømmer på ratt og girspak og eget GTE-setetrekk.

For øvrig er Passat GTE i Norge basert på Highline-utstyr. Det betyr at bilen får skinn/alcantara-seter med uttrekkbar sittepute, mørke sideruter, 18" Dartford felger, 3-soners Climatronic klimaanlegg, adaptiv cruisekontroll og aluminiumsdekor i interiør, for å nevne noe. 

Tradisjonen tro er det stasjonsvognen som vil stå for en stor del av salget her hjemme.

Tradisjonen tro er det stasjonsvognen som vil stå for en stor del av salget her hjemme.

Leveres til våren

Passat GTE blir også den første bilen fra Volkswagen som kan leveres med alle tjenestene fra Car-Net i kombinasjon. Ved oppgradering til navigasjon får kundene automatisk Guide & Inform og e-remote. App-Connect er standard.

DAB+ er standard på Passat GTE, i likhet med alle andre Volkswagen personbiler. Passat GTE har det samme høye sikkerhetsnivået som øvrige Passat-modeller. City Nødbrems er også standard på Passat GTE.

De første demobilene kommer til Norge høsten 2015, mens kundeleveringene vil komme tidligst våren 2016. (ANB)

Artikkeltags