En av disse blir årets beste kjøp

Av

Vinneren kåres 15. desember.

De fem kandidatene sammen på testanlegget. Fra venstre til høyre: Honda, Fiat, Opel, Mazda og Hyundai.

De fem kandidatene sammen på testanlegget. Fra venstre til høyre: Honda, Fiat, Opel, Mazda og Hyundai. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Hva blir årets beste bilkjøp? Fem biler er nominerte til  denne prisen fra Autobest, og valget blir langt fra enkelt.

Undertegnede er Norges representant i juryen, og tok derfor turen ned til Navak testsenter i Serbia for den endelige testen mellom de fem bilene: Honda HR-V, Mazda CX-3, Hyundai Tucson, Fiat Tipo og Opel Astra.

Juryen består av 26 utvalgte journalister fra like mange europeiske land, og har særlig fokus på mye bil for pengene.

For å vinne hovedprisen må bilen ha mye å tilby til en hyggelig pris. Bilene kan ikke koste mer enn 185.000 kroner (før lokale avgifter), og det skal være nye modeller (facelift teller ikke).

Utallige varianter

Navak er et testsenter som ligger omtrent en time fra Beograd i Serbia. Her står det haugevis av de forskjellige bilene, slik at man hele tiden lett får tak i den bilen man helst vil sammenligne med, samt med ulike drivverk som diesel her, bensin der, manuell, automat osv.

Fordelen med å kjøre trygt på bane, er at man kan teste bilens kjøreegenskaper, bremseegenskaper, styring og underholdningsverdi på en måte som ikke er tilrådelig på vanlig vei.

Må stadig stryke over poengene

Men årets beste bilkjøp kan selvsagt ikke bare kåres ut fra hvordan den er på en testbane. Her ligger det utallige kriterier til grunn. Fra kjøreegenskaper og komfort, til sikkerhet, forhandlernettverk og flerbruksmuligheter, bare for å ha nevnt noe. Det prislappen som gir flest poeng i potten.

Det hele er såpass omfattende at det er vanskelig å gi poeng til bilene. Igjen og igjen må jeg stryke over poengene jeg har gitt, og ta en ny gjennomgang. Det endelige poengskjemaet får vente til jeg er tilbake i Norge, før jeg sender det tilbake. Da vil det bli lagt til sammen med svarene fra de andre jurymedlemmene. Vinneren vil bli kåret 15.desember.

Apropos gjennomgang, her er en liten oppsummering på de fem bilene:

Kandidat 1: Honda HR-V

Første generasjon Honda HR-V kom til Norge i 1999, og ble en stor salgssuksess her hjemme. Mange var oppriktig lei seg da den forsvant i 2006, uten å bli erstattet av en ny bil. Det varte nemlig helt til 2015 før oppfølgeren kom. Den fås med 1,5-liter bensin eller 1,6-diesel, og leveres kun som forhjulstrekker på det norske markedet. Honda HR-V koster fra 240.000 kroner i Norge.

Kandidat 2: Hyundai Tucson

Fem sterke kandidater, men bare en av dem kan stikke av med hovedprisen. Foto: Autobest

Fem sterke kandidater, men bare en av dem kan stikke av med hovedprisen.

Hyundai var oppe i en markedsandel på rundt fire prosent på det norske markedet i 2011-2012, men har opplevd stor tilbakegang de siste årene. Det gjør nye Tucson til en ekstra viktig modell. Den erstatter ix35 som aldri ble noen suksess her hjemme. Tucson fås med 1,6 bensin eller dieselvarianter på 1,7 eller 2 liter, og har alle forutsetninger for å bli en stor salgssuksess. Hyundai Tucson koster fra 289.950 kroner i Norge.

Kandidat 3: Mazda CX-3

Mazda har kommet med mange nye modeller i det siste, og kompaktbilen Mazda 2 var også lenge aktuell for å være med blant de fem vinnerkandidatene i kåringen (noe også Honda Jazz var). Nye CX-3 er etterspurt her hjemme, og mange har bestilt bilen. Den fås med 2-liter bensin eller 1,5-diesel, forhjulstrekk og firehjulstrekk. Mazda CX-3 koster fra 237.900 kroner i Norge.

Kandidat 4: Opel Astra

Opel er også et konsern hvor det skjer mye, med nye modeller og nye motorer. Nye Astra har fått skryt, og vil bli en storselger i kompaktsegmentet i Europa. Den kommer med 1-liter og 1,4 bensin, samt 1,6 diesel. Også i Norge er mange spent på bilen, og man har fått 600 forhåndsordrer på den. Så langt i år er salget for Opel gått opp med 11,8 prosent i Norge. Opel Astra koster fra 234.900 kroner i vårt marked.

Kandidat 5: Fiat Tipo

Femtemann er Fiat Aegea, som er en billigmodell som produseres i Tyrkia. Den vil snart være i salg på det italienske markedet som Tipo, og vil deretter tilbys i en rekke europeiske land med modellnavnet Tipo. Bilen kommer med 1,4 og 1,6 bensin, samt 1,3 og 1,6 diesel. Hvilke motorer som dukker opp her hjemme når bilen kommer hit til neste år, gjenstår å se. Først ut er sedan, men en kombi og en stasjonsvogn vil vises i Geneve neste år. Pris i Norge er ikke klar ennå. (ANB)

Artikkeltags