En bil for framtiden!

Av

Nei, det er ikke en elbil.

Brooms Lord Arnstein Landsem er akkurat nå i Tyskland og tester en bil som kan bli uhyre viktig i årene framover. Vi snakker Toyota Mirai, spydspissen i Toyotas store satsing på hydrogenbiler.

Brooms Lord Arnstein Landsem er akkurat nå i Tyskland og tester en bil som kan bli uhyre viktig i årene framover. Vi snakker Toyota Mirai, spydspissen i Toyotas store satsing på hydrogenbiler. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Skal framtidsbilen gå på strøm? Bensin eller diesel? Eller kanskje er hybrid løsningen?

Hos bil-giganten Toyota har man aller mest tro på hydrogen. Mens store deler av bilbransjen nå satser tungt på elbiler, er Toyota i gang med en svært ambisiøs satsing på hydrogenbiler. 

Og dette er ikke noe som ligger langt inn i framtiden. Nei, bilen er her nå, og denne uken tester vi den. Brooms Lord Arnstein Landsem har tatt turen til Tyskland. Nå skal vi finne ut hvordan det er å kjøre nye Mirai.

Modell-jernbane

– Hei Knut, nå er jeg i Tysklands fineste storby!

– Jasså, Berlin, eller?

– Nei, Hamburg! Først var det noen timer ledig før den tekniske presentasjonen, så jeg tok kjapt turen til Miniatur Wunderland, et fantastisk bygg med noen helt vanvittige modelljernbane-anlegg. Det er sånt som bringer fram guttungen inni deg igjen, helt magisk.

Den viktigste bilen

– He he, tog... Ikke bare bil, altså?

– Det er jo fint å kombinere! Men her er jeg altså for å prøve det som kan være den viktigste bilen jeg noensinne har kjørt.

– Den viktigste du noensinne har kjørt? Det var store ord, selv til deg å være ...

– Ja, men legg merke til at jeg sa det som KAN være den viktigste jeg noensinne har kjørt. Bilen kan nemlig også vise seg å bli en av de minst viktige biler jeg har kjørt. Det er umulig å si på det nåværende tidspunkt, sier Arnstein. 

Det er ikke bare teknologien som skiller seg ut her. Designet er også noe for seg selv.

Det er ikke bare teknologien som skiller seg ut her. Designet er også noe for seg selv.

Gudfaren av hydrogenbiler

– Saken er jo den at Toyota satser på brenselcelle-biler, altså biler som tankes opp med hydrogen. Det er en voldsom satsing som begynte i 1992, og som nå har resultert i en hydrogenbil som man kan kjøpe og kjøre: Toyota Mirai. Hvis Toyota har rett i at hydrogen er framtidens drivstoff, så kan Mirai være starten på en revolusjon.

– En revolusjon som vi akkurat nå nok ikke skjønner betydningen av. I så fall vil Mirai være selve gudfaren av hydrogenbiler, og således få sin plass som den viktigste bilen i dette århundret. Men hvis det ikke skulle gå slik at hydrogen blir framtiden, så vil bilen ikke bli noen viktig del av historien. Hvis du skjønner hva jeg mener?

Overrasker positivt

– Ja, jeg tror da det. Dette er med andre ord en risikabel satsing fra Toyota?

– Det er en utrolig tøff satsing, og jeg må si at jeg har enorm respekt for at Toyota tør å gå foran på denne måten, mens andre fabrikanter sitter på gjerdet. Men det er som med alt annet i denne verden: Noen må prøve først. Om det er Ferdinand Magellan som når Stillehavet, eller Apollo 11 som lander på månen. Noen må være først, sånn er det bare. Og i dette tilfellet er det Toyota.

– Hva kan du si om selve bilen? Har du fått kjørt den?

– Det har jeg. Jeg skal komme tilbake med en grundig test når jeg kommer hjem fra Hamburg, men det er en bil som stort sett overrasker positivt. Den er stillegående og komfortabel, og Toyota har også lagt vekt på å gjøre den litt annerledes enn andre biler. Uten at det er noe komplisert å kjøre den, det er faktisk veldig enkelt. Jeg har også stoppet på en fyllestasjon for hydrogen, og sett hvordan det fungerer.

550 kilometer rekkevidde

– Hva med motorkrefter, er en hydrogenbil veldig annerledes enn en vanlig bil på noen måte der?

– Nei, og de som kjører elbil vil i hvert fall ikke få noen stor overraskelse. En hydrogenbil er jo tross alt egentlig en elbil, drevet av hydrogen, sånn at man slipper lademaset. Dermed føles den i mangt og mye som en elbil, men ytelsene i denne er heller sedate, 154 hk og 335 Nm sørger for 0-100 på 9,6 sekunder.

– Men dette er jo ikke en bil som handler om ytelser, dette handler om en helt ny teknologi som nå bringes på markedet, og i så måte er bilen superinteressant. Null CO2, null NOx og 550 kilometer rekkevidde. Når du må tanke, tar det 3-5 minutter på en fyllestasjon. Jeg kan sikkert prate om denne bilen i timesvis, så fascinerende er den, men nå må jeg kjøre videre, hvis jeg skal holde programmet. Jeg lover å komme tilbake med en grundig test av bilen når jeg er kommet hjem! (ANB)

Artikkeltags