Favoritt kan bli 100.000 billigere

Av

Endringer i avgiftene senker prisen kraftig.

Volvo XC90 er allerede en knallsuksess, også i Norge. Neste år kan toppmodellen, T8, kan bli opptil 100.000 kroner billigere.

Volvo XC90 er allerede en knallsuksess, også i Norge. Neste år kan toppmodellen, T8, kan bli opptil 100.000 kroner billigere. (Foto: )

DEL

[broom.no]  I forbindelse med regjeringens statsbudsjett for 2016 er det lagt opp til endringer i bilavgiftene. Denne gangen vil det få ganske store konsekvenser. Ikke minst for store biler med stor motor.

Det er nemlig slik at effektavgiften halveres. I tillegg reduseres vektavgiften. Det skal i stedet bli mer fokus på utslippet – altså NOx og CO2. Her økes avgiftene. 

Resultatet av dette er at de ulike variantene av Volvo XC90 kan få en betydelig prisnedgang neste år.

XC90 har solgt bedre enn selv Volvo hadde våget å håpe på. Den nye modellen, som erstattet første generasjon av den store SUV-en, var lenge etterlengtet. Men da den først kom, var det åpenbart at Volvo-leiren hadde gjort en grundig jobb.

Nytt og stilig design, god plass, sju seter, høy premiumfølelse, nytt understell, ny girkasse og nye motorer er mye av grunnen til at kundene gladelig stilte seg i kø.

I tillegg er den nå tilgjengelig som ladbar hybrid. T8 er betegnelsen på denne, som også er toppmodellen – med 400 hk.

Interiøret i Volvo XC90 er også helt nytt. Blant annet med en diger touchskjerm som dominerer midtkonsollen.

Interiøret i Volvo XC90 er også helt nytt. Blant annet med en diger touchskjerm som dominerer midtkonsollen.

Og det er nettopp denne som kommer best ut av avgiftsendringene. Takket være sitt lave utslipp, og den betydelige reduksjonen i effektavgiften, blir avgiftene knappe 100.000 kroner lavere for 2016.

Det betyr at T8 i beste fall kan bli din for under 900.000 kroner. Det vil i tilfelle gjøre dette til en av de mest attraktive SUV-ene på det norske markedet.

Denne modellen klarer 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder, og har et oppgitt forbruk på kun 0,21 l/mil.

Joda, tett opptil 900.000 kroner er selvsagt fortsatt mye penger. Men om en ser hvilke andre modeller du får til samme pris, kommer XC90 veldig godt ut.

T6-modellen, med en bensinmotor på 320 hk, blir også billigere neste år. Den får en avgiftslette på opptil 63.800 kroner. Det betyr at den også vil kunne havne et godt stykke under millionen. I dag er prisen på denne 1.015.000 kroner.

Dette er også en sprek SUV, som gjør 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Forbruket er imidlertid noe helt annet enn på T8. Her må du regne med 0,8 l/mil. Minst.

Norske avgifter vil nok effektivt sørge for at dette blir en svært sjelden bil på norske veier, selv med avgiftsletten for 2016.

Det samme kan nok sies om det andre bensinmotoralternativet – T5. Her får du 254 hk, og prisen i dag er på 848.000 kroner. Denne kan potensielt bli nesten 25.000 kroner billigere, om prisen endres tilsvarende avgiftsletten. Uten at det kommer til å gjøre salget betydelig høyere av den grunn.

Det er nemlig fortsatt diesel som selges mest av i Norge, når det gjelder XC90. Men her blir ikke avgiftsendringene utlukkende positive.

Den største dieselen, på 225 hk (D5), får riktignok en avgiftslette på 19.900 kroner. I dag koster denne fra 786.000 kroner. 

Men innstegsmodellen, med 190 hk, får faktisk høyere avgifter neste år. Her er startprisen 736.000 kroner i dag. Neste år øker avgiftene med 1.402 kroner. Akkurat det vil vel neppe gi de helt store utslagene på salgstatistikken. (ANB)

Artikkeltags