Her er de beste vinterdekkene!

Av

Samme merke er testvinner både på piggdekk og piggfrie.

Om ikke veldig lenge er vinteren her igjen. Da gjelder det å ha bilen godt skodd.

Om ikke veldig lenge er vinteren her igjen. Da gjelder det å ha bilen godt skodd. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Vi er allerede inne i årets tiende måned. Dagene har blitt kortere og kveldene mørkere. 

Det betyr at det ugjenkallelig går mot vinter. Mot kulde, mot is, snø, slaps og glatte vinterveier. Da gjelder det å ha skodd bilen skikkelig.

– Dekkene er bilens viktigste del

– Dekkene er kanskje bilens aller viktigste del. Det er de som sørger for sikkert grep under bremsing, svinging, akselerasjon og igangsetting. Det er de som skal drenere unna vann og snøslaps.

– De er på mange måter nøkkelen til om du får en god vinter bak rattet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Det kan derfor være lurt å ta en tur ut i garasjen allerede nå, for å se hvordan det står til med dem.

– Minstekravet til mønster er 3 millimeter. Men jeg anbefaler å skifte allerede ved 5 millimeter. Se også etter at du ikke har mistet for mange pigger, sier Broom-Benny videre.

Vær tidlig ute

Det kan altså være lurt å gjøre dette nå. Før snøen plutselig ligger her og "alle andre" også skal stresse med dekkskift når det første snøfallet er et faktum.

Nå er også resultatene fra årets store vinterdekktest klare. Denne er gjennomført av NAF/Motor, Aftonbladet og Autor Motor och Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Profesjonelle testere fra det finske selskapet Test World står bak den tekniske gjennomføring.

Dette er de beste piggdekkene: 

Helt til topps som årets piggdekk går Nokian Hakkapeliitta 8, med 8,8 poeng. Dekket får toppkarakterer i alle disipliner på is, med kort bremselengde og godt sidegrep. Det er liten tvil om at 190 pigger er til god hjelp på dette underlaget. Også på snø er dekket blant de aller beste.

På en sterk andreplass, bare 0,2 poeng bak vinneren, finner vi Continental IceContact2, med 8,6 poeng. Det omtales av testlaget som stabilt og uten overraskelser. På snø er Ice Contact2 også blant de beste og det er klart bedre enn Nokian på våt vei. Dette er med andre ord et dekk som presterer godt på stort sett alle underlag og ikke har spesielle svakheter.

Goodyear Ultragrip Ice Arctic får samme poengsum. Goodyear er et lite hakk dårligere enn de beste når det gjelder grep på is, men på snø ligger det helt på topp både når det gjelder bremsing og framkommelighet. Den eneste svakheten er at det bremser litt for dårlig på våt asfalt, men testførerne melder om en stabil og trygg kjørefølelse.

Hankook Winter I*Pike RS  finner vi på plassen under med 8,5 poeng.Hankook presterer godt både på snø og is, med korte bremsestrekninger og bra grep forover. På den svingete testbanen er dette ett av de raskeste dekkene, noe som tyder på sikre egenskaper i alle situasjoner. Det bremser godt på våt asfalt, men slipper relativt brått sideveis og gir dårlig styrefølelse.

Dette er de beste piggfrie dekkene: 

Også her er det Nokian Hakkapelitta som vinner med sitt R2 og 7,7 poeng. Dekket har suverene egenskaper på is både når det gjelder bremsing, framkommelighet og sidegrep. Til og med etter at grepet slipper, er det mulig å opprettholde en viss kontroll over bilen. På våt og tørr asfalt blir dekket noe mykt og gir dårligere grep og lengre bremsestrekning. Rullemotstanden er lav.

På de neste plassene oppnår Goodyear Ultra Grip Ice 2, Micehlin X-Ice XI3 og Pirelli Ice Zero R samme poengsum: 7,6.

Goodyear bremser og akselererer bra på snø og is. Svakheten til dekket er at sidegrepet kan slippe litt for brått når grensen for veigrep overskrides. Likevel er dekket ganske lett å kontrollere. På våt og tørr asfalt er dette det beste dekket av alle. Det gir korte bremsestrekninger og trygge og presise egenskaper i kritiske unnamanøvrer. Goodyear har klart mesterstykket å lage et dekk som presterer på alle underlag.

Michelin er lett å kjøre på alle underlag. Det har godt bremsegrep både på is og snø og er stabilt i de fleste kritiske situasjoner. Styreresponsen er god, men det kan også føre til at grepet på forhjulene slipper. Dekket har også bra grep på våt og tørr asfalt, både når det gjelder bremsing og sidegrep, selv om det ikke kommer helt opp mot de beste.

Pirelli har et grep på is som er blant de beste piggfrie dekkene. På snø presterer dekket enda bedre, og det er stabilt og trygt å kjøre i kritiske situasjoner. Styreresponsen er god. Også på våt asfalt er egenskapene gode, med bra bremsegrep og stabil og trygg prestasjon i kritisk unnamanøver. På tørr asfalt slipper grepet sideveis litt for brått. Dekket er støysvakt. (ANB)

Artikkeltags