Her er det flest ladbare biler

Av

Sjekk hvilke fylker som har den største og minste økningen.

Elbilsalget er i sterk vekst også utenfor de største byene.

Elbilsalget er i sterk vekst også utenfor de største byene. (Foto: )

DEL

– Statistikken bekrefter det vi lenge har hevdet. At elbilsalget er i sterk vekst også utenfor de største byene. Samtidig er det en bratt vekst i salget av ladbare hybrider. Her er det særlig Oppland som skiller seg ut, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Stor effekt

I år ser det ut som om det vil bli registrert rundt 25.000 elbiler.

– Salgstallene viser at de lokale elbilfordelene har stor effekt. Særlig bompengefritak, gratis parkering og rimeligere ferge (fører betaler) er viktig for at flere skal velge utslippsfrie elbiler. Hvis fordelene fjernes for tidlig, kan det få stor negativ effekt på elbilsalget lokalt, tror Bu.

I fjor hadde elbilene en markedsandel på 12,5 prosent blant personbilene (18.090), mens de ladbare sto for 1,2 (1.677). Etter årets ni første måneder ligger elbilenes gjennomsnittlige markedsandel på 17,6 prosent (19.712), en andel som har vært vesentlig høyere i tidligere 2015-perioder.

Bedre utvalg

Ved utgangen av tredje kvartal var det registrert 5.067 ladbare hybrider. Det tilsvarer 4,5 prosent av alle nye biler. Veksten illustrerer både at de ladbare hybridene er konkurransedyktige i dagens marked og at utvalget er blitt mye bedre.

– Eierne får god drivstofføkonomi når de lader ofte, noe vi naturligvis anbefaler for at bilene skal virke etter hensikten. En fin bieffekt er at man samtidig gjør lokalmiljøet en tjeneste, sier Bu.

Framgang i fylker

Hordaland har hatt den sterkeste salgsutviklingen på elbil i nyere tid. I år har imidlertid Oslo sneket seg så vidt foran når det gjelder prosentvis økning fra 2014 til 2015.

I Oslo har elbilenes markedsandel økt fra 15,7 prosent til 24,6 i år (endring 8,9), mens Hordaland øker fra 21,1 til sterke 29,8 (endring 8,7).

Størst positiv endring har det altså vært i Sør-Trøndelag. Der har elbilene har økt sin relative andel med 9,3 prosent. (ANB)

Disse fylkene øker mest og minst

Den prosentvise økningen i elbilenes markedsandel fra 2014 til 2015 (ladbare hybrider i parentes):

  1. Sør-Trøndelag: +9,3 (+3,7)
  2. Oslo: +8,9 (+4,3)
  3. Hordaland: +8,7 (+3,6)
  4. Aust-Agder: +8,6 (+5,1)
  5. Vest-Agder: +8,2 (+3,1)
  6. Nord-Trøndelag: +7,4 (+2,7)
  7. Nordland: +6,9 (+1,5)
  8. Vestfold: +6,2 (+4,5)
  9. Rogaland: +4,5 (+3,2)
  10. Buskerud: +4,2 (+4,1)
  11. Telemark: +4,2 (+2,7)
  12. Sogn og Fjordane: +3,3 (+3,9)
  13. Akershus: +2,8 (+3,2)
  14. Møre og Romsdal: +2,4 (+3,8)
  15. Hedmark: +2,2 (+2,6)
  16. Troms: +2,1 (-0,1)
  17. Oppland: +1,9 (+2,9)
  18. Finnmark: +1,0 (+0,5)
  19. Østfold: -0,3 (+1,9)
 

Artikkeltags