Her er det mange som sliter

Av

Norske sjåfører er ikke imponert over hvordan andre takler rundkjøringene.

Det kan skje litt av hvert i en rundkjøring. Det er mange som mener at andre trenger en oppfriskning her.

Det kan skje litt av hvert i en rundkjøring. Det er mange som mener at andre trenger en oppfriskning her. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Rundkjøringene har for alvor gjort sitt inntog i trafikkbildet rundt om i Norge. De siste årene har det blitt bygget en rekke nye rundkjøringer, samtidig som lyskryss har blitt omgjort til rundkjøringer.

Til sammen er det over 2.000 av dem. Kryss som gjerne har en runding i midten, flere veier inn og ut – og som skal sørge for smidig og effektiv trafikkavvikling.

Det gjør de også, i de aller fleste tilfeller. Men det er heller ikke til å komme fra at rundkjøringene kan skape både frustrasjon og aggresjon. 

Frustrert over blinklysene

Dette ser vi igjen i en større undersøkelse If Skadeforsikring har gjort på hvordan norske sjåfører vurderer egne og andres kjøreferdigheter. 

Her har man spurt norske sjåfører over 18 år, blant annet hva de føler de selv kunne trenge en oppfriskning på, og hva de irriterer seg mest over hos andre i trafikken.

Her svarer 27 prosent at det de føler seg mest usikre på i trafikken er hvordan de selv skal takle rundkjøringene.

Men det er ingen ting mot hva de mener om andres forhold til disse. Av de som har tenkt at andre bilførere trenger en oppfriskning, svarer hele 68 prosent at de synes det er på sin plass rundt oppførselen i rundkjøringer. Dette er bare slått av "bruk av blinklys", på hele 72 prosent.

Disse to kategoriene vil nok også i flere tilfeller henge sammen.

Forvirrende for mange

For forsikringsbransjen handler dette naturligvis også om ulykker og skader. De som trodde at innføringen av rundkjøringer også skulle fjerne ulykkene, har tatt feil.

– Rundkjøringer bidrar godt til trafikkavviklingen og reduserer antallet alvorlige trafikkulykker. Likevel opplever vi at mange er usikre på hvordan de skal oppføre seg og samhandle med andre trafikanter akkurat her. Mange krasj kunne nok vært unngått ved å sikre seg godt overblikk, sakke farten og, hvis mulig, søke blikkontakt med andre sjåfører. Rundkjøringer er heller ikke like, og her og der oppstår det lokal sedvane om feltbytter og hvor man skal ligge både før og i rundkjøringen. Forvirrende for mange, sier Sigmund Clementz som er kommunikasjonsrådgiver i If.

– Hva mener dere kan gjøres med dette?

– Skrekken for mange er rambukk-sjåførene: De som bryter vikepliktskiltene, ikke enser de andre kjøretøyene og entrer rundkjøringen med stor fart, som om de skulle være med i Rally Monte Carlo.

– Å bruke skremming for å brøyte seg fram i trafikken, synes jeg er et lite sjarmerende karaktertrekk, sier Clementz.

Han legger til: – Det viktigste er kanskje å ha lav fart både mot og i rundkjøringen, sammen med å gi tegn med blinklys. Det hjelper mye. For mange er det uvant å blinke seg inn mot rundkjøringen hvis man skal til venstre, og så blinke seg ut på vanlig måte. Men det gjør det lettere for andre å forstå hvor bilen skal. Prøv, og se at det fungerer godt!

– Selv om ulykkene med personskade, som vi hadde i de styggeste kryssene før, heldigvis nå er redusert med rundkjøringer, ser vi en økning i materielle skader på bilene. Ofte må hele siden på en bil byttes ut når det er krasj i rundkjøring. Og det koster penger, sier Clementz.

Mange er usikre

Rundkjøringene er også spesielle på den måten at mange som bruker dem, aldri fikk noen opplæring i det. Rett og slett fordi det ikke var noe tema da de tok førerkortet. 

Antallet varierer også mye rundt om i landet. Derfor kan det også være slik at man svært sjelden kjører i en rundkjøring, og da blir ekstra usikker.

Sigmund Clementz har følgende råd: 

– Hvis det er områder man føler seg usikker på, finnes det mye god informasjon på nettet. Statens vegvesen har mye lett tilgjengelig stoff om rundkjøringer på sine nettsider, og det finnes masse interessant du kan oppdatere deg på hos forsikringsselskapene også. (ANB)

Artikkeltags