Her er familiens nye favoritt

Av

Norges suverent mest solgte stasjonsvogn.

Skoda Octavia har lagt stasjonsvogn-konkurrentene langt bak seg i det norske markedet. Her er den i Scout-utgave.

Skoda Octavia har lagt stasjonsvogn-konkurrentene langt bak seg i det norske markedet. Her er den i Scout-utgave. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Det begynner å bli en god stund siden Skoda-vitsene stilnet. Det tsjekkiske bilmerket har gjennomført en imponerende snuoperasjon etter at de ble kjøpt opp av Volkswagen-konsernet.

De har bygget seg opp gjennom å satse på fornuftige biler til svært gunstig pris. De senere årene har Skoda også fått lov til å boltre seg litt mer på design, og nå kan de gi de fleste andre bilmerker kamp om kundene.

Skoda har tatt over

Det merker vi også her hjemme, hvor Skoda har hatt kraftig økning de siste årene. De har også skaffet seg et svært solid grep om det som i en årrekke har vært bilklassen vi nordmenn har omfavnet, nemlig stasjonsvognene.

Lenge var det Volvo, Volkswagen, Toyota eller Ford som solgte mest i denne klassen. Men nå er det faktisk ikke sånn lenger. Nei, nå er det Skoda som har tatt posisjonen som Norges mest solgte stasjonsvogn.

Toyota på tredje

Deres Octavia er suverent mest solgt i denne klassen så langt i år. Over 3.000 norske familier (ja, vi tipper det nesten utelukkende er snakk om familier), har blitt eiere av en ny Octavia stasjonsvogn i år.

Det er nesten tusen flere enn de som har kjøpt konsernbror VW Passat.

Skoda har satser langt mer på design de siste årene, og har fått skryt for resultatene.

Skoda har satset langt mer på design de siste årene, og har fått skryt for resultatene.

På tredjeplass finner vi for øvrig Toyota Auris, som også selger bra som stasjonsvogn.

Velger med 4x4

Hva skyldes så denne suksessen? Mye av hemmeligheten er nok at Octavia gir mye bil for pengene. Dessuten er modellutvalget svært bredt, her er det mye å velge mellom.

– To av tre Octavia-kunder velger bilen med firehjulstrekk, det er svært populært i denne klassen. Generelt ser vi også at mange kunder velger godt utstyrte biler. Vi har et stort utvalg av utstyrskombinasjoner fra fabrikken, forteller Jan Erik Haugen som er informasjonssjef for Skoda i Norge.

180 hester

– Hva med motorer, er det fortsatt diesel som gjelder her?

– Ja, vårt mest solgte motoralternativ er fortsatt en diesel, nærmere bestemt en 110-hesters TDI og med 4x4. Men bensin er ikke langt unna. 180-hesters TSI, også med firehjulstrekk, er rett bak, forteller Haugen.

Svært mange Octaviaer på norske veier er for øvrig også utstyrt med DSG-automat.

Rimeligst – og dyrest

Mye bil for pengene er nevnt. Med bagasjerom på hele 610 liter er dette en av de aller største stasjonsvognene på markedet. Dette er for eksempel 35 liter mer enn i storbilen Volvo V70.

Likevel koster ikke rimeligste Octavia stasjonsvogn mer enn 267.000 kroner, da får du 110-hesters TDI  Greenline i Ambition-utgave.

I andre enden av prisskalaen kan du flotte deg med toppmodellen til 423.500 kroner. Da får du bilen med 184-hesters dieselmotor, firehjulstrekk, DSG-girkasse og utstyrsnivået L&K. (ANB)

Her er det seriøst mye plass. Bagasjerommet svelger hele 610 liter.

Her er det seriøst mye plass. Bagasjerommet svelger hele 610 liter.

Artikkeltags