Her er tidenes superbil

Av

En genial ingeniør skal stå for utviklingen.

Designeren er kjent for å være kompromissløs, så regn med en fullstendig ekstrem superbil.

Designeren er kjent for å være kompromissløs, så regn med en fullstendig ekstrem superbil. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Å lage eksklusive biler kan være veldig innbringende. Konserner som Ferrari, Lamborghini, Bentley og Rolls-Royce går så det griner. Men det er ikke like lett for alle. Det er Aston Martin et eksempel på.

Nye modeller på trappene

Til tross for elegante biler og film-linken til James Bond, har ikke merket den finansielle tryggheten som de andre merkene har, og de har ikke penger til utvikling i den skala f.eks VW-eide Lamborghini har heller. Men for å utvikle nye modeller har de italienske og arabiske eierne kommet opp med 200 millioner pund, som skal sikre nye modeller.

I fjor solgte Aston Martin 4.000 biler, men man ønsker langt høyere salgstall, og fremst i utviklingskøen står derfor en luksus-SUV (en videreutvikling av konseptet DBX). Men man vil også lage en ekstrem superbil, designet av Red Bull Racings mesterhjerne Adrian Newey.

Et samarbeid som har kommet i gang grunnet et nytt partnerskap mellom Red Bull Technologies og Aston Martin. Det ryktes også om et partnerskap i Formel 1 mellom Red Bull Racing og Aston Martin, hvis sistnevnte får tak i Mercedes-motorer.

Adrian Neweys karriere

For de som ikke vet hvem Adrian Newey er, så er han tidenes mestvinnende i Formel 1. Han er en genial ingeniør, designer og teknisk direktør, og ti ganger har verdensmesteren i Formel 1 kjørt i en bil tegnet og utviklet av Newey.

Allerede i 1985 tegnet han vinnerbiler i Indycar-sirkuset (den gang kalt CART), og hans March 85C design ga tittelen til Al Unser, mens Danny Sullivan vant Indianapolis 500 i den samme biltypen. Suksessen fortsatte året etter med tittel og Indy 500 seier for Bobby Rahal.

Han ble så hentet til Formel 1 for March sin satsing, og hans første design var March 881 fra 1988. Bilen var langt raskere enn det lille teamet burde ha vært i stand til, og Ivan Capelli tok en andreplass i Portugal GP.

Da March ble Leyton House Racing i 1990, ble Newey teknisk direktør, og etter litt uenigheter gikk han til Williams. Allerede på slutten av 1991-sesongen var hans FW14 design like bra som McLarens, og både i 1992, 1993, 1996 og 1997 kjørte verdensmesteren i Formel 1 en Williams designet av Adrian Newey.

Fra McLaren til Red Bull

Han gikk så til McLaren hvor Mika Häkkinen tok to VM-titler på rad i en Newey-designet bil i 1998 og 1999. På tidlig 2000-tall var FIAs sjef Max Mosley i en skitten krig med McLaren-sjef Ron Dennis, og det meste som Newey kom opp med av konstruktive ideer ble nedstemt av FIA.

Siden 2006 har Newey jobbet for Red Bull, hvor han har fått kreativt spillerom til å gjøre det han vil, uten lange møter og komiteer. Det har selvsagt gitt gull, og fra 2010-2013 tok Sebastian Vettel fire VM-gull på rad for Red Bull, i biler tegnet og konstruert av Adrian Newey.

Da skjønner man kanskje hvorfor andre superbilfirmaer skjelver i frykt, når ryktet begynner å gå om at Newey designer en superbil for Aston Martin. Firmaets administrerende direktør Andy Palmer svarer kryptisk på ryktene:

– Det er ingen røyk uten ild.

Men flere ledende kilder (inkludert Red Bull Racing sjefen Christian Horner) har fortalt at Newey har jobbet på den nye superbilen siden nyttår, og at den vil dukke opp i 2018. Det store spørsmålet er om bilen blir konstruert kun for banebruk, eller om man vil prøve å få bilen godkjent til gatebruk. Her er det bare å vente på mer informasjon. (ANB)

Hvordan superbilen vil se ut, er det ingen som vet, her er DP-100 konseptet fra Gran Turismo 6.

Hvordan superbilen vil se ut, er det ingen som vet. Her er DP-100 konseptet fra Gran Turismo 6.

Artikkeltags