Her får norske veier stryk

Av

– Ingen har undersøkt lønnsomheten ved vintervedlikehold på 20 år, ifølge forsker.

Kunnskapen om lønnsomheten ved vintervedlikehold er utdatert, mener forsker.

Kunnskapen om lønnsomheten ved vintervedlikehold er utdatert, mener forsker. (Foto: )

DEL

[Bergensavisen] Rune Elvik, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), mener lønnsomhet og vintervedlikehold av norske veier er et forsømt tema, til tross for at det jevnlig dukker opp spørsmål om temaet.

– Kunnskapen er utdatert og ubrukelig, og det er et usedvanlig stort behov for en oppdatering på dette området. Det er synd at veimyndighetene ikke har sørget for å holde kunnskapen à jour, sier Elvik.

– Tøffe krav

Byggeleder i Statens vegvesen i Bergen Morten Solholm sier til BA at de fra i fjor høst økte kravene til vintervedlikehold på flere veier.

Blant annet skal også gang- og sykkelstier på veiene med høyest vedlikeholdskrav også være bare senest to timer etter siste snøfall.

– Kravene er tøffe, og de krever enormt med ressurser, sier Solholm til BA.

Trafikkmengde

Mandag krasjet 60 biler i Eidsvåg i Åsane på grunn av speilblankt føre på en vei som skulle vært isfri, ifølge vedlikeholdskravene.

Elvik sier likevel at lønnsomheten når det kommer til vintervedlikehold er veldig avhengig av trafikkmengden.

– Jo mer trafikk, desto mer lønnsomt er det med høy standard. Dette har også sammenheng med at ulykker kan involvere mange biler, sier han. (ANB)

Artikkeltags