– Her kan du spare mye penger

Av

Vi har testet denne sjuseteren med firehjulstrekk.

Helt ny Ford Galaxy er på plass i Norge. Broom-Benny er en av de første som har fått teste den.

Helt ny Ford Galaxy er på plass i Norge. Broom-Benny er en av de første som har fått teste den. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Skal du ha rommelig bil med god sitteplass til sju, men ikke har lyst på noe som både ser ut som- og kjører som en varebil? Da er det faktisk ikke veldig mye å velge mellom.

Dette markedet har blitt mindre de siste årene, men en modell som fortsatt henger med er Ford Galaxy. Nå har den akkurat kommet i splitter ny versjon. En av de første som har fått teste den her hjemme, er Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han dro til fjells med nye Galaxy, nå skal vi finne ut hvordan det har gått.

Imponerende jobb

– Hei, Knut! Du, jeg sitter og tenker på hvor mye som har skjedd med biler som dette de siste par tiårene. Det er ikke så lenge siden det ville vært som å kjøre en minibuss. Nå er det sannelig ikke langt fra en helt vanlig personbil.

– Ford har gjort en imponerende jobb med kjøreegenskapene her. Til tross for at Galaxy er en stor, tung og høy bil, er det nesten som å kjøre en vanlig stasjonsvogn. Det er ingen dårlig prestasjon, fastslår Benny.

Hard plast

– Men utenpå er det ikke lett å se at det er ny bil, eller?

– Nei, det har du sannelig helt rett i. Jeg som har store barn, har ikke vært i målgruppa for Galaxy på mange år. Derfor må jeg innrømme at jeg heller ikke har studert forrige generasjon inngående så mange ganger. Men her ser det ut som Ford egentlig bare har tatt en blåkopi, så lagt på noen små endringer her og der. Det ser mer ut som en facelift, enn en helt ny bil.

– Innvendig har det imidlertid skjedd mer. Helt nytt dashbord er på plass. Materialkvaliten har blitt bedre enn tidligere, og det ser også bedre ut. Likevel er jeg litt overrasket over hvor mye hard og svart plast det er i dashbordet. Her har Ford spart, på en ganske tydelig måte. I forhold til at Galaxy har gode muligheter til å ta salg fra langt dyrere biler, tror jeg faktisk det kan være litt dumt, sier Benny.

Galaxy har MYE plass og et av bilverdens mest fleksible interiører. Det gjør den til en veldig smart familiebil.

Galaxy har MYE plass og et av bilverdens mest fleksible interiører. Det gjør den til en veldig smart familiebil.

Endelig 4x4

Ikke veldig store visuelle endringer, altså. Men under skallet har Galaxy fått en stor nyhet, som virkelig kan gjøre underverker for salget.

– Ja, den store nyheten her er at bilen endelig har fått firehjulstrekk. Dermed får den også en kombinasjon mange norske bilkjøpere ønsker seg og som de vanligvis må betale veldig mye for: Fullverdig sjuseter med 4x4. Da blir det gjerne diger SUV, og dermed er prislappen en helt, helt annen. Dessuten er det knapt noen SUV-er som kan matche Galaxy på plass, fleksibilitet og smarte løsninger. Her får de som trenger det i praksis en solid rabatt, i forhold til sammenlignbare biler.

Flere hester og automat

– For dette er ikke en veldig kostbar bil?

– Det kommer naturligvis an på hva du sammenligner med. Men i forhold til hva du får igjen for pengene, vil jeg si at den er gunstig priset. Bilen jeg kjører akkurat nå har 150-hesters dieselmotor, MYE utstyr og 4x4, den kommer på 615.000 kroner. Hvis du holder deg i skinnet på utstyrsfronten, er startprisen med denne motoren og 4x4 på 540.000 kroner. 

– Pristillegget opp til 180 hestekrefter, fra samme motor, er ikke veldig stort. Jeg vil tippe mange tar seg råd til det. Da får du også automat. 150-hesteren er for såvidt helt grei og tilstrekkelig og alt det der. Duger greit med bare meg i bilen, men jeg tipper den vil oppleves som snau med fullastet bil. Og kjøreegenskapene fortjener helt klart litt krefter. Bilen er imponerende stabil og presis, samtidig som den er komfortabel. I ganske høye hastigheter over fjellet ligger den som et strykjern på veien. Pluss også for god støydemping, der har Ford gjort en god jobb! 

Ikke millionbudsjett

– Jeg må forresten si litt mer om plassen til slutt.  Jeg som er over 190 cm på strømpelesten, sitter helt fint "bak meg selv" i første bakseterad. Her er de tre setene også justerbare i alle retninger. Dessuten har jeg også grei plass helt bakerst. Her kan faktisk sju voksne dra på tur sammen, så lenge de ikke har med særlig mye bagasje. Det offisielle tallet med alle setene i bruk er 300 liter, men da må du laste til taket. Som femseter sluker den 700 liter bagasje.  Inn- og utstigningen til de bakerste setene er det eneste som byr på litt utfordringer, men sånn er det jo på alle bilene i denne klassen.

– Forrige Galaxy kom litt i skyggen av lillebror S-Max. Det vil nok kanskje også denne gjøre salgsmessig. Men  trenger du en fullverdig sjuseter med 4x4 og ikke har millionbudsjett å bruke på bil, ja da er det nesten bare Volkswagen Sharan som kan matche Galaxy. Og den får du ikke med 4x4 og automat, et stort drawback for mange kjøpere. Derfor tror jeg faktisk at Ford har muligheter for å stjele en god del SUV-salg med denne, avslutter Benny Christensen. (ANB)

Utvendig er ikke endringene store, Ford var tydeligvis fornøyde med designet på forrige generasjon Galaxy.

Utvendig er ikke endringene store. Ford var tydeligvis fornøyde med designet på forrige generasjon Galaxy.

Artikkeltags