Her sier de nei takk til elbiler

Av

Fortsatt en lang vei å gå i Teslaens hjemland.

Chevrolet Bolt kan bli en viktig elbil på det amerikanske markedet når den kommer om ikke lenge. Men interessen for biltypen er ikke akkurat kjempestor.

Chevrolet Bolt kan bli en viktig elbil på det amerikanske markedet når den kommer om ikke lenge. Men interessen for biltypen er ikke akkurat kjempestor. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Elbiler har tatt det norske markedet med storm, men i de fleste store industriland er interessen lunken, inkludert det viktige amerikanske markedet.

The Harris Poll startet med å utføre målinger om publikums interesse innenfor ulike temaer i 1963. De har nå gjort en meningsmåling blant 2.225 potensielle nybilkunder, for å finne ut hvor stor interessen er for elbiler blant amerikanske bilkjøpere.

I målingen omtaler man electric cars, som innbefatter både hybrider, ladbare hybrider og rene elbiler. Til sammen ble det solgt over en halv million av disse tre biltypene på det amerikanske bilmarkedet i fjor, og 290.000 har blitt solgt i år ved utgangen av juli. Av disse 290.000 var 120.000 ladbare hybrider og rene elbiler.

Markedet på stedet hvil

Dette høres jo ut som store tall, men problemet er at 2015-salget fortsatt vil være 3 prosent av det totale markedet. Det er akkurat det samme som i 2012. Altså selger ikke bilene mer i prosent enn de gjorde for tre år siden.

Chevrolet Volt var ved utgangen av 2014 den mest solgte ladbare modell gjennom tidene i USA, med 71.867 solgte eksemplarer. Men Nissan Leaf vil nok passere dette tallet i løpet av 2015.

Chevrolet Volt var ved utgangen av 2014 den mest solgte ladbare modell gjennom tidene i USA, med 71.867 solgte eksemplarer. Men Nissan Leaf vil nok passere dette tallet i løpet av 2015.

Ifølge The Harris Poll vil 48 prosent av amerikanske bilkjøpere vurdere en vanlig hybrid neste gang de skal kjøpe bil, det samme tallet som i 2013. For ladbare hybrider er tallet 29 prosent (opp to prosent fra 2013), og for rene elbiler er tallet 21 prosent (opp to prosent fra 2013).

19 prosent kan nå for øvrig vurdere en dieselbil (opp tre prosent fra 2013).

Menn fristes mer

Av data som kan plukkes ut av dette, er at menn er langt mer villig til å kjøpe en elbil enn damer (25 vs 17 prosent), mens menn er over dobbelt så keen på diesel som damer (28 vs 11 prosent).

Rekkevidde og pris regnes som hovedgrunnene til ikke å vurdere elbil eller ladbar hybrid, og jo eldre man er, jo større skepsis har man.

Så spørs det hvordan en slik måling vil se ut om et par år fra nå, siden mange merker vil dukke opp med flere elbiler og ladbare hybrider på det amerikanske markedet i tiden som kommer. (ANB)

Artikkeltags