Ikke bare en bybil

Småkommuner troner på elbiltoppen. Sjekk hvilke her.

Det er to småkommuner som har flest elbiler i forhold til innbyggertallet.

Det er to småkommuner som har flest elbiler i forhold til innbyggertallet. (Foto: )

DEL

Du må til små øykommuner for å finne flest elbiler pr. innbygger. Det viser tall som medlemsbladet til Norges Naturvernforbund, Natur og Miljø, har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for å få en oversikt over miljøinnsatsen i alle landets kommuner.

Godt alternativ

– Tallene beviser og bekrefter at elbil ikke bare er et byfenomen. Det er et godt alternativ også i grisgrendte strøk hvor avstandene heller ikke behøver å være så store, sier leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Ved utgangen av 2013 var det 110 eiere av elbiler i Finnøy på Jæren. Det gir et snitt på nesten 36 elbiler pr. 1.000 innbyggere. Nummer to på statistikken er Averøy kommune i Møre og Romsdal med 164 elbiler – 28,84 pr. 1.000 innbyggere. Deretter følger Asker og Frogn i Akershus og Rissa og Skaun i Sør-Trøndelag.

Har eksplodert

Nå har riktignok salget av elbiler nærmest eksplodert de to siste årene. Allerede før sommerferien var det solgt over 50.000 elbiler i Norge.

Haltbrekken tror likevel tallmaterialet fra 2013 fortsatt er dekkende for hvor det selges og benyttes elbiler.

Det er likevel flest elbiler i Oslo, hvis man kun ser på antallet. 3.393 elbiler rullet i Oslo ved utgangen av 2013. Bergen og Asker fulgte etter, med henholdsvis 1.502 og 1.384.

Kanskje mest oppsiktsvekkende er det faktum at 113 av landets 428 kommuner ikke har en eneste elbil eid av kommunens innbyggere.

Legges til rette

Lars Haltbrekken mener det i framtiden må legges langt bedre til rette for alternativer til dagens fossile biler – men for så vidt også elbiler.

– Antallet biler på norske veier må generelt gå ned. Det må prioriteres både å få trafikk over på kollektive transportmidler, og intensivere utbyggingen av gang- og sykkelveier, mener Haltbrekken. Han støtter fullt ut utspillet fra Venstre, som vil forby salg av biler på fossilt drivstoff i løpet av en periode på 10 år. (ANB)

Artikkeltags