Ikke så lurt å bytte batteri selv

Av

Det er nemlig ikke så enkelt som du tror.

Det å bytte batteri i nøkkelen til bilen er ikke alltid like enkelt som du kanskje skulle tro.

Det å bytte batteri i nøkkelen til bilen er ikke alltid like enkelt som du kanskje skulle tro. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Nøkler som har fjernkontroll i seg, slik at du enten kan trykke på dem for å låse opp, eller døra låser seg opp automatisk når du tar i dørhåndtaket, er noe enhver ny bil leveres med.

Det bidrar til å gjøre livet betydelig enklere for bileieren. Ikke minst en nøkkelløs adgang og start av bilen er en komfort vi raskt ble vant til.

Men baksiden av avansert-nøkkel-medaljen, er at den på et eller annet tidspunkt går tom for strøm. Og da må batteriet byttes. Det er ikke nødvendigvis så enkelt som du tror...

Ikke nok med nytt batteri

Moderne biler har gjerne et system som varsler deg når batteriet i nøkkelen begynner å bli dårlig. Men hvis du bare stikker på den lokale bensinstasjonen og kjøper et batteri og bytter selv, er ikke det noen garanti for at det vil fungere smertefritt etterpå.

- Nei, her er det nok en del som får seg en liten overraskelse. For nytt batteri er ikke alltid nok, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Reserveløsning

Men du trenger heldigvis ikke å bli stående utenfor bilen og riste på hodet så veldig lenge. For det finnes også en reserveløsning for å låse opp dørene, i tilfelle batteriet er gåent. Vanligvis ligger en "vanlig" nøkkel skjult i fjernkontrollen, som du kan bruke. Nøkkelhullet er ofte skjult under eller i dørhåndtaket på førersiden på bilen.

På biler med startknapp er det en nødprosedyre der du kan legge nøkkelen med utladet batteri et spesielt sted for å starte.

– Akkurat hvor det er på din bil, står i instruksjonsboka. Men vanligvis er det enten rattstammen eller ved girspaken, forteller Benny.

Varer i tre-fire år

Poenget er nemlig at en del slike nøkler må omprogrammeres i forbindelse med bytting av batteri.

– Dette koster ikke rare summen. I noen tilfeller må en ha begge sett nøkler for å programmere i forbindelse med batteribytte, andre trenger bare den ene som må bytte batteri. Vanligvis vil et slikt nøkkelbatteri vare i tre-fire år. Men alt avhenger naturligvis av hvor ofte den brukes.

Noen steder koster det ingenting å bytte batteriet i nøkkelen, andre steder må du ut med en nærmest symbolsk sum.

Dyrt å bytte nøkkel

Hvis det skulle gå galt med nøkkelen, at den enten mistes eller blir ødelagt, må du imidlertid beregne en ganske heftig påkost. En nøkkel er ikke lenger bare en nøkkel.

- Her er det relativt store forskjeller. Men alt fra 1.000 til 3.500 kroner må du regne med på en helt vanlig bilnøkkel. En ny nøkkel må bestilles fra fabrikken, og leveringen tar gjerne en ukes tid. I tillegg må du ofte reprogrammere den andre nøkkelen din. Siden det er en ny kode på den nye nøkkelen, vil ikke den gamle nøkkelen lenger fungere på bilen. Og det er jo greit om du for eksempel har mistet den, og er redd for at noen andre skal finne den, understreker Benny.

Artikkeltags