Kan være dårlig nytt for Tesla

Av

Statusmerke viser et elektrisk råskinn av en sportsbil.

Porsche Mission E er en firedørs elektrisk sportsbil med rå ytelser.

Porsche Mission E er en firedørs elektrisk sportsbil med rå ytelser. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Nå har også Porsche kastet seg inn i kampen om eklbil-kundene. Mission E heter konseptet som vises på den store bilutstillingen i Frankfurt akkurat nå.

Porsche Mission E er definitivt en bil som går rett i strupen på mye omtalte og lynraske Tesla P85 D med firehjulsdrift.

Ikke den første ...

Nå er det slett ikke første gang Porsche sysler med elbil. Allerede tilbake i 1898 (!) var Ferdinand Porsche involvert i utviklingen av det som i 1900 ble til Lohner-Porsche, som blant annet hadde en elmotor i hvert hjulnav foran.

Men tilbake til Mission E konseptet: Designet bærer tidlig DNA til den legendariske 911-modellen, men her har Porsche klemt inn fire dører. Samtidig er de sporty linjene bevart.

Bilen er vel nærmest en slags moderne kloning av nettopp 911 og den større Porsche Panamera. 

Porsche Mission E blir en heftig elbil med 598 hk.

Porsche Mission E blir en heftig elbil med 598 hk.

598 hestekrefter – og rask!

Mission E er utstyrt med to elmotorer av den samme typen som ble brukt på hybriden Porsche 919  og som sikret de to øverste pall-plassene på årets utgave av det legendariske 24-timersløpet på Le Mans.

Samlet ytelse er 440 kW, eller 598 hk om vi forholder oss til gammel terminologi. Effekten fordeles til alle fire hjul. Nye Mission E har også firehjulsstyring.

Dette bidrar både til rask akslerasjonen og også skarpe og presise kjøreegenskaper.
Mission E skal ifølge produsenten klare 0-100 km/t på under 3,5 sekunder. Mens 0-200 km/t gjøres unna på mindre enn 12 sekunder.

Interiøret er både Porsch-klassisk og framtidsrettet.

Interiøret er både Porsch-klassisk og framtidsrettet.

Lader 80 prosent på 15 minutter 

Porsche forteller også at de har kjørt konseptet rundt den kjente Nürburgring Nordschleife på under åtte minutter. Noe som er en svært god tid.

Forhjulene drives bare under akselerasjon, under hard kjøring og på glatt underlag. Ellers er bilen bakhjulsdrevet. Dette styres selvfølgelig automatisk av en mengde ulike sensorer.

Porsche selv lover at bilen skal være morsom å kjøre og by på den, kjente Porsche-klassiske bakhjulsdrift-følelsen.

Porsche bruker et nytt 800-voltssystem i Mission E. Dette er en viktig nyvinning som, i alle fall delvis, løser en del av begrensingene elbiler til nå har hatt.
Det nye systemet sparer nemlig vekt og forkorter også lade-tiden vesentlig.

Bak et panel ved venstre framhjul, sitter ladekontakten til det produsenten selv kaller «Porsche Turbo Charging»-system.

Med 800 volt kan batteriet lades til ca. 80 prosent av kapasiteten på rundt 15 minutter, noe som tilsvarer ca. 400 kilometers rekkevidde.
Bilen skal også benytte de eksisterende 400 volts hurtigladepunktene.

Porsches "Turbo-ladekontakt". Lader 80 prosent på 15 minutter.

Porsches "Turbo-ladekontakt" lader 80 prosent på 15 minutter.

Kan komme med flere elbiler

Porsche sier ikke så mye om batteriet, annet enn at det er «basert på den nyeste litiumion-teknologien», og at det er plassert nederst i bilen mellom for- og bakaksel. Dette gir lavt tyngdepunkt og gunstig vektfordeling. 

Porsche Mission E bygger på en helt ny plattform som er unnfanget spesielt til elektriske drivlinjer.

Det sier vel sitt om at Porsche har tro på en elektrisk bil-framtid og at vi trolig kan vente flere elektriske Porscher i tiden som kommer. (ANB)

Artikkeltags