Kanskje ikke så sikkert likevel

Av

Denne informasjonen kan være farlig, viser en ny studie.

Det startet på de aller dyreste bilene. Nå har Head up display blitt vanlig på svært mange merker og modeller.

Det startet på de aller dyreste bilene. Nå har Head up display blitt vanlig på svært mange merker og modeller. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Nye biler får mer og mer utstyr. Utstyr som øker komforten, og ikke minst utstyr som øker sikkerheten.

Head up display viser viktig informasjon som hastighet, fartsgrense og navigasjonsretning rett opp i frontruten, slik at man ikke behøver å ta øynene vekk fra veien. Dette var i starten forbeholdt de aller mest eksklusive bilene. Nå kommer det på stadig flere merker og modeller. 

Informasjon der man har øynene

Intensjonen med Head up display er både logisk og god. Man får informasjonen der man har øynene, altså på frontruten.

Da slipper man å fjerne blikket for å se på instrumenter og andre skjermer. Så langt – alt vel.

Men nå viser det seg at at denne nyvinningen som ble lansert i trafikksikkerhetens navn, kanskje kan ha motsatt effekt. Det kan rett og slett være farlig, viser en studie utført av University of Toronto i Canada.

Klarer ikke å tolke all informasjonen

Der har man funnet ut at Head up display kan være en distraherende faktor, og dermed ikke øker sikkerheten på samme måte som man tidligere har trodd.

Kort fortalt gikk studien ut på at ulike testpersoner visuelt skulle identifisere ulike objekter som symboliserte et alminnelig trafikkbilde.

Når dette ble vist samtidig med at man fikk informasjon i et Head up display, kom det fram at testpersonene hadde større vanskeligheter med å tolke trafikkbildet.

Mange ganger ble dette tolket feil, samtidig som tolkningprosessen var mye mer tidkrevende.

Kan stå mellom liv og død

Konklusjonen er at de forskjellige visuelle inntrykkene forstyrret hverandre da de ble presentert samtidig.

Vi vet alle at riktig tolkning og rask reaksjonsevne er det som fort kan skille mellom en ulykke og ikke en ulykke, ja faktisk mellom liv og død i trafikken.

Så da er kanskje ikke Head up displayet, som har sin opprinnelse i flyindustrien,  det framskrittet vi trodde likevel. (ANB)

Artikkeltags