Kjøpefest på nybil

Av

2015 var det beste salget her til lands siden 1986.

2015 ble et rekordår for bilsalget i Norge.

2015 ble et rekordår for bilsalget i Norge. (Foto: )

DEL

Det snakkes og skrives mye om nedkjøling i norsk økonomi, men det er det ingen tegn til så langt i nybilsalget.

Når 2015 akkurat er oppsummert, viser nemlig tallene at vi har hatt det beste året for nybilsalg her til lands siden jappeåret 1986. Til sammen ble det solgt 150.686 personbiler. Det er det tredje beste året for bilsalg i historien her hjemme.

Elbil viktig

Ett merke sto distansen fra begynnelse til slutt: Nemlig Volkswagen. De ble årets suverene vinner med 26.344 registrerte biler og en markedsandel på rekordhøye 17,5 prosent. Den store bestselgeren her er Golf, og den elektriske e-Golf har en stor del av æren for resultatet. 

Dermed ble den tradisjonelle erkerivalen Toyota grundig slått. Toyota endte på 16.016 biler, det ga en markedsandel på 10,6 prosent. Toyota har ingen elbiler og selger også minimalt med ladbar hybrid. Det tapte de mye salg på i 2015.

Mens VW økte med hele 21,6 prosent fra 2014, var det stillstand hos Toyota. De økte salget sitt med 0,1 prosent fra 2014, konkret er det snakk om 16 biler.

VW Golf er ikke bare elektrisk, du får den også i ladbar GTE-utgave. Den er det lange ventelister på i Norge.

Volvo kjørte forbi

Volvo leverte en knallsterk sluttspurt på året, og tok til slutt tredjeplassen. De brukte desember til å kjøre forbi BMW. Salget endte til slutt på 9.978 Volvo-eksemplarer, mens BMW stoppet på 9.567.

For BMW er det likevel et svært solid resultat: Norges fjerde mest solgte merke i 2015.

Mer folkelige Ford endte på femteplassen. Flere nyheter gjorde at Ford økte salget med 8,2 prosent i fjor, opp til 8.462 biler. Her er det nok likevel større potensiale, det blir spennende å følge Ford-salget inn i det nye året.

Ford Mondeo har kommet i ny utgave, endel med 4x4. Dette er den påkostede Vignale-utgaven.

Tidenes år for Mercedes

Nissan er så nest beste japanske merke på sjetteplassen. Her bremset det litt i fjor, Nissan-salget falt med 9,5 prosent. Bak seg har de et stort, tysk premiummerke som virkelig har vind i seilene nå. 

Mercedes leverer nemlig tidenes salgsår i Norge. De økte med 16,3 prosent fra 2014, og endte til slutt på 7.678 biler og en markedsandel på sterke 5,1 prosent. Der er det all grunn til å juble hos importøren.

Dermed kjører også Mercedes forbi Skoda som endte på plass åtte. 

Den kompakte SUV-en GLC er en stor suksess for Mercedes i Norge, bilen ble utsolgt på rekordtid.

Audi

På niendeplass er det klart for mer japansk. Etter å ha ligget nede lenge med store problemer og lavt salg, har Mazda hatt en skikkelig opptur de siste årene. I fjor økte de salget med 9,5 prosent. Det endte til slutt på 6.702 biler, og dermed en niendeplass på salgstatistikken.

Både BMW og Mercedes er altså inne på topp ti allerede. På tiendeplassen i fjor finner vi det tredje tyske premiummerket, nemlig Audi. De reduserte riktignok salget sitt med over fem prosent i fjor, en det holder likevel til en plassering på topp ti. 6.690 nye Audier ga en markedsandel på 4,4 prosent, og en god luke ned til Mitsubishi på plassen bak. 

Slik endte det for de ti mest solgte bilmerkene i fjor. Alle tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

(ANB)

Artikkeltags