Kjøperne har blitt 20 år yngre

Av

Dette er noe alle bilprodusenter drømmer om.

Mercedes har virkelig truffet blink med tredje generasjon A-klasse. Den henter en rekke nye kunder, samtidig som kjøperne har blitt 20 år yngre enn på forrige utgave.

Mercedes har virkelig truffet blink med tredje generasjon A-klasse. Den henter en rekke nye kunder, samtidig som kjøperne har blitt 20 år yngre enn på forrige utgave. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Mercedes har de siste årene gjennomført en stor designomlegging. Målsettingen har vært å komme bort fra det litt gubbete preget og for alvor utfordre erkerivalene Audi og BMW på design.

Det har resultert i en rekke lekre modeller i mange nisjer. Det har også gitt oss en innstegsmodell som virkelig skiller seg fra sine forgjengere. I to generasjoner var minstemann A-klasse en høyreist og alt annet enn sporty bil. Men på generasjon tre kom Mercedes med en langt mer konvensjonell og lekker bil. 

Inngang til Mercedes

Det har da også vist seg å være en stor suksess. Siden nylanseringen av A-Klasse i 2012 har Mercedes-Benz rekruttert langt flere kunder fra andre bilmerker enn tidligere. Modellen har oppnådd en imponerende bred appell i Norge, og så langt i 2015 har rekrutteringen fra andre merker ligget på over 70 prosent.

Dette er noe alle bilmerker drømmer om å klare. En ting er å nå "menigheten" og kunder som allerede kjører merket. Det er også utrolig viktig å hente nye kunder.

Også interiørmessig er dagens A-klasse et solid brudd med tradisjonene. Bilen har fått mye skryt for lekkert interiør.

Også interiørmessig er dagens A-klasse et solid brudd med tradisjonene. Bilen har fått mye skryt for lekkert interiør.

I A-klasses tilfelle skal den også fungere som en inngang til Mercedes-universet, der kundene kanskje kjøper seg "oppover" neste gang.  

Blitt 20 år yngre

I tillegg til at nye A-Klasse har rekruttert en høyere andel nye Mercedes-Benz- kunder enn sine forgjengere, har bilen også nådd en betraktelig yngre kundegruppe enn tidligere.

– Nye A-Klasse har vært viktig for rekrutteringen av nye kunder til Mercedes-Benz. Det er også gledelig at løftet har tiltrukket seg en yngre kjøpegruppe og at det gjennomsnittlige aldersintervallet av A-Klasse-eiere nå er 20 år yngre enn i 2011, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør for Mercedes-Benz personbil.

Henter flest fra Golf

Hvor henter nye A-Klasse kunder fra? Det er i hovedsak tre konkurrerende modeller A-klasse rekrutterer fra. Størst andel hentes fra mer folkelige VW Golf, fulgt av BMW 3-serie og Audi A3.

I praksis henter den altså mange kjøpere fra premium-konkurrentene. Men A-klasse appellerer tydeligvis også til de som ikke har kjørt premium-bil tidligere. 

A-Klasse er igjen aktuell med en ny midtlivsoppgradering. Blant nyhetene er justerbart understell, visuelle endringer og en rekke nye utstyrsmuligheter, som for eksempel Apple Carplay. (ANB)

Dette er bilen dagens modell erstattet. Andre generasjon A-klasse var ikke akkurat noen designbombe ...

Dette er bilen dagens modell erstattet. Andre generasjon A-klasse var ikke akkurat noen designbombe .

Artikkeltags