Ladbare hybrider går så det suser

Av

Nå kjører mange norske Volvo-eiere på strøm.

Volvo XC90 er en av de ladbare modellene som nordmenn kjøper mange av om dagen.

Volvo XC90 er en av de ladbare modellene som nordmenn kjøper mange av om dagen. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Det er en biltype som er ekstra hot om dagen – og det er de ladbare hybridene. Hovedårsaken til det gode salget er trolig at de kommer så gunstig ut med tanke på norske avgifter. Disse bilene har nemlig et svært lavt oppgitt forbruk, og følgelig også lave utslipp. Dermed får du som regel mye bil for pengene om du kjøper en ladbar hybrid.

Volvo merker denne utviklingen på XC90 og V60. Nå er over halvparten av alle solgte Volvo V60, og 44 prosent av alle solgte Volvo XC90 her i landet, ladbare hybrider.

Men for at du skal kunne få lavest mulig utslipp på en ladbar bil, er det helt avgjørende at du lader ofte. Den elektriske rekkevidden er nemlig relativt kort før forbrenningsmotoren må slå inn.

Kjører elektrisk

Nå har Volvo selv gjort en undersøkelse blant sine kunder, for å se hvordan eierne bruker bilen sin. Den viser at norske Volvo plug-in hybrid-eiere kjører elektrisk mer enn 46 prosent av tiden på veien.

Det er via diagnosesystemet hos Volvo-verkstedene i Norge at Volvo får oversikt over kjøremønsteret til de ladbare hybridene.

Når batteriene er tomme, går bilene over i hybrid-modus der blant annet bremseenergi bidrar til lavere forbruk og utslipp.

Volvo XC90 T8 er en av to populære, ladbare hybrider i Volvo-sortimentet.

Volvo XC90 T8 er en av to populære, ladbare hybrider i Volvo-sortimentet.

Kommer også som elbil

– 2015 har vært året der Volvos ladbare hybrid-teknologi fikk sitt definitive gjennombrudd. Av alle solgte Volvo V60 og Volvo XC90, er nå opp mot 55 prosent en Twin Engine-variant. Etterspørselen er godt spredt over hele landet, med hovedvekt på de større byene. Framover kommer Twin Engine til å være en viktig del av Volvos elektrifiseringsstrategi, og i 2019 kommer vi med den første hel-elektriske bilen på vår nye modulære produktplattform – sier Henrik Schanche, salgsdirektør i Volvo Car Norway.

0,21 l/mil

Helt nye XC90 T8 er en av de kraftigste sjuseters SUV-ene på markedet, med en effekt tilsvarende 407 hestekrefter og et oppgitt utslipp på bare 49 g/km CO2 per kilometer.

Bilen har helelektrisk rekkevidde på 43 km, og et oppgitt forbruk på 0,21 l/mil – og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 5,6 sekunder. 

– Risikerer å bli skuffet

Brooms bilekspert, Benny Christensen, påpeker at de som kjøper for eksempel en Volvo XC90 T8, i den tro at de skal få et forbruk som er like lavt som oppgitte tall, mest sannsynlig blir skuffet.

– Det er viktig å påpeke at det jobbes med å finne en mer relevant testsyklus for både vanlige forbrenningsmotorer og ladbare hybrider. For den siste gruppen slår det veldig ut om du kjører mye småkjøring, og lader ofte. Da kan du i praksis kjøre kun elektrisk. Men så snart du må ut på en lengre tur, går forbruket raskt langt forbi det oppgitte tallet, understreker han. (ANB)

Artikkeltags