Nå dobles rekkevidden

Av

Tesla tror på en rask utvikling framover.

Tesla leder an løpet om elektrisk rekkevidde.

Tesla leder an løpet om elektrisk rekkevidde. (Foto: )

DEL

Den amerikanske produsenten Tesla, som utelukkende produserer elbiler, er i vinden igjen. De har nettopp lansert sin nye modell – SUVen Model X.

Den får en rekkevidde på drøyt 400 kilometer, mens Model S klarer drøyt 500. Tesla-gründeren, Elon Musk, tror imidlertid at det kommer til å skje mye på dette området innen et par år. Han uttalte nylig i et intervju med dansk TV at han tror vi kan kjøre elbil opptil 1.000 kilometer innen 2017. Kanskje allerede neste år.

VW-skandalen

Det er altså ikke alle som taper på det som skjer i og rundt «Dieselgate». Skandalen avdekket nylig at verdens neste største bilprodusent, VW, helt bevisst har jukset med motorene på millioner av biler for å gi et inntrykk av at utslippene er lavere enn realitet.

Audi, Skoda og Seat er også berørt av avsløringene, og millioner av biler må nå inn til kontroll og «reparasjon».

Dette har ikke bare vært dårlig nytt for VW. I enda større grad er det nok et skudd for baugen for dieselbilene. Uansett merke.

Det bidrar til enda mer fokus på elektriske-, hybride- og hydrogen-biler.

Satser elektrisk

Tesla er ikke de eneste som nå satser stort på elektriske kjøretøy. Både Audi og Porsche har helt konkrete prosjekter på gang.

Nissan økte også rekkevidden på sin elbil-storselger, Leaf, og har en ny versjon på gang om ikke så alt for lenge. Trolig med adskillig bedre rekkevidde.

VW er dessuten svært godt med i utvilkingen av ladbare biler.De samarbeider med både Panasonic og Samsung om batteriutvikling.

B-Klasse Electric Drive er foreløpig den eneste helelektriske modellen fra Mercedes.

Mercedes og BMW kom litt sent til festen, men har også satset mye på ladbart de siste årene. Fortsatt har de bare henholdsvis B-klasse Electric Drive og i3 som rene elbiler. Men flere er på gang, og de har en rekke ladbare hybrider på plass allerede.

Volvo tenker nytt

Volvo har tatt noen interessante grep. De holder på å utvikle batterier som rett og slett blir en del karosseriet. Det kan for eksempel være en dør eller panseret, som blir en energilagrings-komponent.

Denne teknologien skal også kunne bidra til vektbesparelse ved at man ikke trenger et vanlig batteri.

Volvo vil enn så lenge ikke si når denne nye teknologien kan tas i bruk. 

Hydrogen fra Toyota

Toyota på sin side tenker også kreativt. Sammen med blant annet Honda er de førende på utviklingen av hydrogenbiler. Deres Murai har hydrogen på tanken. Den har også en rekkevidde på 50 mil. Og det tar bare tre minutter å fylle tanken.

Det vil skje mye på batteri- og elbilfronten framover. Det kan vi trygt slå fast med en gang. (ANB)

Artikkeltags