Nå kuttes prisen skikkelig

Av

Nykommer blir billigere over natten.

Ford setter ned prisen på sin Mondeo Hybrid med 35.000 kroner. Det gjør den svært konkurransedyktig sammenlignet med de fleste andre biler i klassen.

Ford setter ned prisen på sin Mondeo Hybrid med 35.000 kroner. Det gjør den svært konkurransedyktig sammenlignet med de fleste andre biler i klassen. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Ford Mondeo har fått mye skryt etter at den kom i ny utgave tidligere i år. Her kommer Ford også med et par viktige nyheter. For første gang på lenge kommer Mondeo nå med 4x4. Dessuten kommer den for aller første gang i hybrid-utgave.

Den byr på til sammen 187 hestekrefter, og lave nivåer både på utslipp og forbruk. Da den ble introdusert tidligere i år, var prisen 368.000 kroner. Nå kutter Ford prisen kraftig. Ned 35.000 kroner, til en startpris på 333.000 kroner.

Mye utstyr

For de pengene får du en stor og svært komfortabel familiebil med kraftige ytelser. Og det er ingen tvil om at Ford er svært gunstig priset sammenlignet med alle konkurrentene.

Det er heller ikke snakk om noen ribbet innstegsmodell her. Nei, hybrid-utgaven av Mondeo starter på Titanium utstyrsnivå. Blant standardutstyret er blant annet kommunikasjonssysemet SYNC 2 med nødhjelpsassistanse og 8'' touchskjerm, adaptiv cruisekontroll med parkeringssensor foran og bak, anti-kollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse, filskifteassistanse, filskiftevarsler og en kjørecomputer som gir øyeblikkelig tilbakemelding på kjøremønsteret til sjåføren.

I stedet for vanlig bensinmotor

– Du skal rett og slett lete lenge etter å finne så mye bil for pengene. Samtidig er nok Ford nødt til å prise denne modellen aggressivt hvis de skal ha mulighet til å hevde seg i konkurransen. Her er det nemlig to ting som ikke taler til bilens favør. For det første er dette en tradisjonell hybrid, den er altså ikke ladbar som mange av de nyeste konkurrentene er. I tillegg kommer den kun som sedan, og i denne klassen vil mange heller ha stasjonsvogn, sier Brooms bilekspert Benny Christensen. 

– Når det er sagt, tror jeg mange som ellers ville vurdert bensinmotor, nå vil ta denne med i betraktningen. Og er du snill på gassfoten, er det også penger å spare ved å kjøre hybrid, mener Benny.

Denne Mondeoen går både på bensin, og strøm.

Denne Mondeoen går både på bensin og strøm.

Eksklusiv storbilfølelse

Da vi i Broom nylig testet Mondeo Hybrid, endte vi med denne konklusjonen: 

Du skal lete lenge etter en mer komfortabel bil på denne siden av en halv million kroner, sannsynligvis vil du lete forgjeves.

Denne bilen gir rett og slett eksklusiv storbilfølelse ute på landevei og motorvei. Samtidig er kjøreegenskapene passe inspirerende og hvassere enn på de fleste konkurrentene. God støydemping er også med på å understreke dette.

Prisen er heller ikke ille. Ford er ikke blant de mest urimelige når det gjelder priser på ekstrautstyr. For 23.000 kroner får du for eksempel deres Titanium X-pakke som inneholder blant annet dynamiske LED-lys som betyr automatisk dimming av LED-hovedlysene, elektrisk bakluke, seter i semsket skinn og ti-veis justering av forsetene. Sluttpris på 433.700 kroner er ikke ille i forhold til at du får en stor bil med gode kraftressurser og mye utstyr.

Luksus-utgave 

Nå er altså prisen blitt 35.000 kroner lavere. Det underbygger ytterligere at dette er et gunstig nybilkjøp. 

Mondeo Hybrid kommer forresten i Vignale-utgave. Vignale er Fords nye undermerke, for de som ønsker seg en litt mer eksklusiv modell. 

Da blir startprisen på  403.000 kroner. Her får en i tillegg 18’’aluminiumsfelger, Vignale-skinnseter med signaturdesign, 10-veis elektrisk justering av førersete med minne, adaptive LED hovedlys, skinntrukket dashbord, metallic lakk og unike eksteriørdesigndetaljer.

Mondeo Hybrid kommer kun som sedan, og med begrenset bagasjeplass. Batteriene stjeler nemlig mye plass bakerst i bilen.

Mondeo Hybrid kommer kun som sedan, og med begrenset bagasjeplass. Batteriene stjeler nemlig mye plass bakerst i bilen.

Artikkeltags