Nei – her får vi ikke komme inn!

Av

Og det er det flere gode grunner til.

Hit, men ikke lenger! Ingen journalister får slippe inn på Volvo-fabrikken nå, heller ikke Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Hit, men ikke lenger! Ingen journalister får slippe inn på Volvo-fabrikken nå, heller ikke Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Det er svært spennende tider hos Volvo. I år har de lansert stor-SUVen XC90 til fantastiske kritikker. Bilen har fått tommel opp overalt, og så langt er salget langt over det Volvo selv hadde våget å håpe på.

Fabrikken går nå med alt remmer og tøy kan klare for å dekke etterspørselen. Og det er akkurat hva Volvo trenger. Selv har Volvo aldri lagt skjul på at nye XC90 er en av deres viktigste modeller noen sinne. Her må de ha en suksess, rett og slett!

– Litt ergelig

Vi i Broom har akkurat vært i Torslanda, utenfor Gøteborg. Her var planen blant annet å besøke Volvo-fabrikken og ta en nærmere titt på produksjonen av XC90.

Avtalen var i boks. Men da det nærmet seg avreise, fikk vi kontrabeskjed: Nei, dere kan likevel ikke få besøke fabrikken!

Dermed kom ikke redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen lenger enn til fabrikkportene.

– Det er naturligvis litt ergelig. Det er noe helt eget å få besøke en bilfabrikk. Og akkurat nå er det nok også litt ekstra spesielt å besøke Volvo-fabrikken, når alt går på høygir, sier Vegard.

Nye XC90 var på mange måter være eller ikke være for Volvo. Så langt har den vært en eneste stor opptur.

Nye XC90 var på mange måter være eller ikke være for Volvo. Så langt har den vært en eneste stor opptur.

Ikke langt unna 

– Men hvorfor fikk du ikke slippe inn?

– Grunnen er nok så enkel som at det nå skjer ting man ikke vil at journalister skal få se! Fabrikken går på høygir på grunn av XC90-etterspørselen. I tillegg har man nå begynt å forberede for produksjonen av den neste store nyheten fra Volvo, nemlig storbilen S90/V90. Den skal ta over for dagens S80 og V70, og blir igjen en uhyre viktig bil for Volvo.

– Den har vi jo hørt om ganske lenge, når kommer den?

– Akkurat det er det umulig å få noe konkret svar på fra Volvo. Det eneste vi vet er at den ikke er langt unna, her kan ting skje fort, sier Vegard.

Stjal lekebilene

– Men på direkte spørsmål fikk jeg bekreftet at man nå er i gang med ting som så langt må holdes hemmelig. Da er det jo enkelt å legge sammen to og to, og anta at det er snakk om bygging av førserie-biler av den nye modellen. Og da øker sikkerheten på en bilfabrikk med veldig mange hakk. Det er flere eksempler på at folk ute på omvisning ved en glipp har fått se ting de ikke skulle se. Den tabben ønsker nok ikke Volvo å gjøre, spesielt ikke etter at de hadde en ganske kjedelig lekkasje med en modellbil tidligere i år, forteller Vegard.

– Ja, hva var det egentlig som skjedde der?

– Jo, her dukket en liten serie modellbil-utgaver av den nye Volvoen opp til salgs, ute på nettet i Kina. Og det altså en god stund før selve bilen var offisiell. Det vakte naturligvis stor oppsikt! I etterkant er den offisielle historien at en utro tjener ved modellbil-fabrikken rett og slett stjal bilene og så forsøkte å selge dem, uten å vite at det var snakk om en helt ny bilmodell. Volvo i Kina skal så ha lyktes med å kjøpe tilbake de fleste av dem, men da var bildene allerede ute og spredt over hele verden. Når slike ting kan skje, skjønner man jo at de innfører litt ekstra sikkerhet ved sin egen fabrikk!

Dette er nye Volvo S90, i modellbilutgave. Veldig mye tyder på at dette er det endelige designet på bilen.

Dette er nye Volvo S90, i modellbilutgave. Veldig mye tyder på at dette er det endelige designet på bilen.

Opp på premium-nivå 

XC90 er altså først ute av de nye Volvoene. Dette er også første helt nye bil siden Volvo ble solgt fra bil-giganten Ford til kinesiske Geely. Så langt har Geely vist seg som en både entusiastisk og engasjert eier. Og ikke minst: De har gitt Volvo mye mer ressurser enn de tidligere har hatt.

Ambisjonen er høy: Volvo skal løfte seg opp på premium-nivå og for alvor ta opp kampen mot Audi, BMW og Mercedes.

De neste fire årene skal Volvo komme med hele 14 nye modeller. Det er en modelloffensiv svenskene aldri har vært i nærheten av.

Sovepose utenfor fabrikkportene

– Sedanen S90 og stasjonsvogna V90 blir svært viktige her. Både fordi salgspotensialet er stort, men også fordi de sammen med XC90 blir viktige imagebyggere. Det vi har sett av designet så langt lover også svært bra. Volvo satser eksklusivt, samtidig som de tør å skille seg ut.

– Irriterende at vi ikke kan få en aldri så liten sniktitt nå?

– Ja, gjett om! Det er nesten så jeg vurderer sovepose utenfor fabrikkportene! Men jeg kan love at vi i Broom skal være kjapt ute når det kommer mer håndfaste nyheter rundt dette, avslutter Vegard.

Concept Estate er en smakebit på hvordan de fremtidige stasjonsvognene fra Volvo vil se ut. Først ut er storbilen V90.

Concept Estate er en smakebit på hvordan de fremtidige stasjonsvognene fra Volvo vil se ut. Først ut er storbilen V90.

Artikkeltags