Nyheten mange har ventet på

Av

I kjent Tesla-stil er det enkelt og litt små-mystisk.

Slik ser det ut når Tesla inviterer til en svært viktig lansering. Endelig skal de første kundene få sin Model X.

Slik ser det ut når Tesla inviterer til en svært viktig lansering. Endelig skal de første kundene få sin Model X. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Den har blitt utsatt en rekke ganger, og mye tyder også på at Tesla kommer til å starte selve produksjonen ganske forsiktig.

Hva snakker vi om? Jo, den kommende Model X. SUV-en som blir den tredje modellen i Teslas historie, etter Roadster og Model S. Og i elbil-landet Norge er dette en bil svært mange har ventet på. Lenge.

Enkelt og små-mystisk 

Men nå er altså ventetiden snart over. Bildet over har blitt mailet til noen utvalgte innbokser det siste døgnet. 

I kjent Tesla-stil er det enkelt og litt små-mystisk. Bare et bilde av Model X forfra, med dato og klokkeslett. 29. september klokken 19. Og en liten knapp der man kan bekrefte om man kommer. 

Det handler altså om den offisielle lanseringen av Model X, som finner sted på Tesla-fabrikken i Fremont, California.

Vippedørene har vært med helt fra konseptstadiet og er også på produksjonsklar bil.

Vippedørene har vært med helt fra konseptstadiet og er også på produksjonsklar bil.

Mange bestillinger 

Flere tusen nordmenn har ventet lenge på denne bilen. Det er hele tre år siden Tesla viste de første skissene. Kombinasjonen elbil og SUV er optimal for mange av oss. Tesla har da også tatt imot bestillinger på bilen lenge.

Etter flere utsettelser satte selskapet selv tredje kvartal 2015 som en endelig deadline. Det ser det nå ut som de akkurat klarer. Planen er etter alt å dømme at de første kundene skal få bilene sine i forbindelse med lanseringen, da har Tesla torsdag, fredag og lørdag på seg til å levere ut biler.

Sju seter og mye plass innvendig i Model X.

Sju seter og mye plass innvendig i Model X.

Litt kortere rekkevidde

Selve produksjonen skal så for alvor komme i gang i fjerde kvartal.

Teslas plan er å levere ut et sted mellom 50.000 og 55.000 biler i 2015. Skal de klare det, er de avhengig av å få opp produksjonstakten på Model X kjapt. 

Med det største batteriet på plass lover Tesla en rekkevidde på 386 kilometer, etter den amerikanske EPA-normen. Det er noe mindre enn Model S klarer.

Så er da også Model X en større og tyngre bil. Her skal det være fullverdig plass til sju, både andre og tredje seterad skal kun felles flatt ned for å gi digert bagasjerom.

De første eksemplarene av Model X er ventet til Norge like over nyttår.

Designmessig er det kanskje ikke like vellykket som Model S. Model X er høyere og ikke så sporty i linjene som sin sedan-bror.

Designmessig er det kanskje ikke like vellykket som Model S. Model X er høyere og ikke så sporty i linjene som sin sedan-bror.

Artikkeltags