Sjekk dette comebacket

Av

Skal yppe seg mot de tøffeste i klassen.

Slik blir nye Suzuki Baleno når den kommer neste sommer.

Slik blir nye Suzuki Baleno når den kommer neste sommer. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Suzuki Baleneo: Bilen som er en av Suzukis største suksesser i Norge noensinne.

Med kompakte mål, folkelig, nesten litt enkel framtoning, men med god driftssikkerhet og ikke minst med firehjulstrekk, og til en svært gunstig pris. Det var mer enn nok til å overbevise det norske folk om at dette var fornuft på fire hjul.

Bilen solgte svært godt rundt årtusenskiftet.

Snarlig comeback

Så ble den liksom bare borte, nesten uten at noen merket det.

Nå planlegger Suzuki comeback av den populære modellen. Det vil si – det har de gjort en god stund allerede. Bilen er mer eller mindre klar, den. Det er konseptbilen ik.2 som etter alt å dømme får æren av å videreføre Baleno-navnet.

Bilen vil, om vi skal tro ryktene, vises på den store bilutstillingen i Frankfurt allerede neste måned.

Den skal være kort og bred, samtidig som den blir lav. Lengden er på bare 4,02 m, mens den er hele 1,92 m bred og 1,45 m høy.

Mini er en av bilene som nevnes som konkurrent til nye Suzuki Baleno.

Mini er en av bilene som nevnes som konkurrent til nye Suzuki Baleno.

Mini-konkurrent?

Akselavstanden skal være strukket maksimalt og den innvendige plassen  god, med tanke på de kompakte ytre målene.

18-tommers felger er skodd med 225/45x18 dekk og karismatiske elementer som kraftige skjermer, LED-lys, rikelig med krom og en særegen Lightning Silver-lakk vil den bli en bil man kan legge merke til.

Mini nevnes som en av konkurrentene. Det sier mye om at vi kan vente oss en god del friskere design her, enn på den heller anonyme forgjengeren.

Tross kompakte mål skal bilen være romslig, dessuten får den en spennende motor.

Tross kompakte mål skal bilen være romslig, dessuten får den en spennende motor.

Kommer i 2016

Motoren i nye Baleno være en 1-liters Boosterjet direkte bensininnsprøytet turbomotor som etter hvert blir å finne i flere biler i Suzuki-stallen. Den nye motoren skal være både lett og ikke minst drivstoffgjerrig, men samtidig sterk og trekkvillig.

Dette er godt nytt med tanke på norske bilavgifter og dermed bilens pris. 

Som nevnt var forgjengeren en suksess. Mer enn 11.000 nordmenn kjøpte den.

Den nye blir ikke stasjonsvogn, og etter det vi forstår vil den heller ikke bli levert med firehjulsdrift – i alle fall ikke i første omgang. 

I Norge er 4x4 en stor del av imaget til Suzuki. Uten dette er vi spente på om den norske importøren i det hele tatt kommer til å ta inn den tøffe nykommeren som er ventet å komme i salg på forsommeren 2016. (ANB)

Artikkeltags