Slik blir eldre bedre sjåfører

Av

Kommune sponser halve kursavgiften for de som vil friske opp kjørekunnskapene.

Bjørn Hanssen har vært kjøreskolelærer i mange år og sier at de som har hatt førerkort en god stund bør friske opp sine kunnskaper. Det er langt fra noe nederlag å gå på kurs, mener han.

Bjørn Hanssen har vært kjøreskolelærer i mange år og sier at de som har hatt førerkort en god stund bør friske opp sine kunnskaper. Det er langt fra noe nederlag å gå på kurs, mener han. (Foto: )

DEL

[Smaalenene]  Nå sponser Askim kommune i Østfold halve kursavgiften for eldre som vil friske opp sine kjørekunnskaper.

– Mange har hatt førerkort i både 40 og 50 år, og det er lett å få uvaner og ikke holde seg oppdatert på nye ting i trafikken. Så jeg anbefaler eldre å friske opp sine kunnskaper, og jeg anbefaler også andre kommuner å gjøre som Askim, sponse kurset som har både en teoretisk og en praktisk del, sier Bjørn Hanssen, kjøreskolelærer hos Sørby i Askim.

Overser vikeplikt

Det er vel en kjensgjerning at alder er en risiko i seg selv. Med årene får en dårligere syn, man hører dårligere og reaksjonsevnen blir nedsatt. Kjører en ikke bil til daglig kan det by på utfordringer. Rundkjøringer og motorveier eksisterte knapt da 65+ tok sertifikat på 1950-60-tallet.

– Ulykker med eldre sjåfører skyldes ofte at de ikke overholde vikeplikten eller full stopp-skilt. Ulykker med eldre har også ofte høyere alvorlighetsgrad enn ulykker med yngre førere. Mange eldre sliter med parkeringsbestemmelser og vet ikke hva skiltene betyr. Et annet problem er gjensidig vikeplikt på motorvei. Noen vil gjerne stoppe opp og hindrer dermed all trafikk, sier Hanssen og legger til:

– En mister ikke førerkortet ved å gå på kurs, og det er slett ikke noe nederlag å erkjenne et behov for oppfrisking.

Må være ærlig

Etter fylte 75 år kreves det også helseattest, og den må ikke være eldre enn seks måneder for nytt førerkort.

– Når en skal parkere bilen er veldig individuelt, og det er vanskelig å fastsette noen alder for dette. Jeg kjenner folk på 90 som kjører som bare det. Men det er viktig at en er bevisst sin egen helse og er ærlig slik at en ikke setter sitt eget eller andres liv i fare, sier Hanssen.

Sommertid er også utfartstid og det kan være greit å kjenne til at det blir delt ut prikker om en blir tatt i en trafikkforseelse, har vært innblandet i ulykker eller blitt tatt i en fotoboks. Åtte prikker over en tre-årsperiode fører til at man mister førerkortet i opp til seks måneder.

Slik er bøtene

Fartsbøter har kanskje mange fått i løpet av mange år på veien, og det kan svi godt i lommeboka.

Når fartsgrensen er 60 km/t eller mindre, koster det deg 600 kroner om du kjører 5 km/t over grensen. 10 km/t: 1.600 kroner. 15 km/t: 2.900 kroner. 20 km/t: 4.200 kr. 25 km/t: 6.500 kroner.

Når fartsgrensen er 70 eller høyere og du kjører 5 km/t for fort, koster det 600 kroner. 10 km/t: 1.600. 15 km/t: 2.600. 20 km/t: 3.600. 25km/t: 4.900. 30 km/t: 6.500. 35 km/t: 7.800 kroner.

  • Les også: Alf (99) kan kjøre til han er 101 år

Når fartsgrensen på motorveier er 90 km/t eller mer og fartsoverskridelsen er 36 km/t og til og med 40 km/t, er boten 9.000 kroner.

Men en kan også få bøter om en kjører på rødt lys eller med for kort avstand til forankjørende bil. Det koster 5.200 kroner.

Ikke å følge skiltingen gir bøter på 4.200 kroner eller kjøre på fortau eller krysse sperrelinje 4.200 kroner. Ulovlig forbikjøring 5.200 kroner og ikke å bruke barnesete 2.000 kroner.

Og kjører en aldeles for fort mister en selvfølgelig førerkortet. Så bruk sunn fornuft i sommer, kjør pent og følg trafikkreglene. (ANB)

Artikkeltags