Slik fjerner du rusten selv

Av

Du kan komme langt med noen hundrelapper og litt tålmodighet.

Du kommer langt med noen hundrelapper og litt tålmodighet.

DEL

Spesielt utover høst og vinter med mye regn, slaps og snø, trenger fuktigheten inn under skader i lakken og skaper rust. Har man begynnende rust, lønner det seg å fjerne den nå, ifølge ekspert.

Store skader

Dårlig vedlikehold er årsaken til at så mange norske biler ruster, mener kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– Lar du rusten få skikkelig tak, kan du få store skader i konstruksjonen. Et karosseri som er svekket av rust, vil ikke beskytte deg like godt ved en bilulykke, for ikke å snakke om rust på bremseskiver, sier Engebretsen.

– Rust kan raskt spise opp bilen hvis den ikke stanses. Men mange utsetter nok å fikse problemet fordi selv en relativt liten rustflekk fort koster 6.000 kroner å fikse på et verksted. Må du skifte en skjerm, kan prislappen bli doblet, sier Frode Jørgensen i Biltema til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Verstingen

Vi bor i et land der biler er spesielt utsatt for rust, mye fordi norske bilister krever bar asfalt også om vinteren, mener Engebretsen.

– Norge et foregangsland når det gjelder salting av veiene. Salt er drepen for bilen, og hvis man ikke vasker og bruker avfettingsvæske ofte, får saltet tid til å feste seg og sette i gang rustprosessen. Da kjennes lakken som sandpapir, sier han.

Bileiere i kystnære strøk bør være ekstra påpasselige, fordi det er mye salt i lufta som angriper bilen.

– Steinsprut og småskader i lakken kan raskt vokse til et rustproblem. Skynd deg å lakke over så snart du oppdager skaden. Mange vasker og polerer bilen oftere om sommeren, men det er om vinteren bilen virkelig trenger det, sier han.

En typisk rustskade oppstår bak spoilere og skilt.

En typisk rustskade oppstår bak spoilere og skilt. (Foto: )

Kvier seg

Mange kvier seg for å fjerne rusten selv av frykt for å gjøre mer skade enn gagn.

– Hvis du vil ha bilen 100 prosent tilbake til hvordan den så ut før skaden, må du på verksted. Men i mange tilfeller kan du gjøre mer selv enn du tror. Du skader uansett ikke bilen ved å prøve deg fram med verktøy selv, mener Jørgensen.

For å fjerne rust trenger du noen kluter og vann, skrape, drill med stålbørste og pusseklosser. En flaske rustfjerner, metallsparkel og tre typer lakk: Grunning, farget lakk og klarlakk. Verneutstyr som hansker, vernebriller og øreklokker er nødvendig. Og hvis du skal spraylakke, bør du ha gassmaske.

Lakk må som regel blandes av lakkselger, og riktig fargekode står i kjøreheftet, i motorrommet eller i døra og består av enten tall, bokstaver eller begge deler.

– Alt dette utstyret kan du få for under tusenlappen. Selv om lakken ikke ser helt perfekt ut på nært hold der skaden var, har du forlenget levetiden på bilen din betraktelig, påpeker Jørgensen. (ANB)

Slik fjerner du rust

* Bruk verneutstyr som anvist på produktene

* Skrap bort den verste rusten med en skrape og drill med pusserondell. Er det rustet tvers igjennom, fjern det du kan løsne.

* Påfør rustfjerner med klut eller pensel. La den tørke 10-20 min. og vask av med vann. Tørk godt etterpå så du ikke kapsler inn vannet.

* Hvis du har et hull, kan du legge på metallsparkel eller metallkitt og la tørke minimum 10 min, og pusse dette ned med drill og pusseklosser til du får en jevn overflate.

* Rubb gjerne lakken med en pusseklut slik at den nye lakken får tak.

* Lakk i tre omganger. Først grunning eller primer, deretter den fargede lakken, og tilslutt klarlakk. Les på bruksanvisningen hvor lenge det skal tørke mellom lagene. Du kan enten bruke fargepenner til småskader, eller spraybokser til større skader.

* Jo mer arbeid du legger i pussingen, desto finere blir det. Det finnes ulike pusseredskaper som du kan velge mellom. Er det en synlig plass på bilen bør man prime og pusse i flere omganger, mens er det bak skiltet er det ikke like viktig.

Artikkeltags