Slik løste Tesla et stort problem

Av

Denne bilen kan ikke ha vanlig takstativ.

Det var mange som var spente på hvordan Tesla ville løse utfordringen rundt det å få med seg ski i Model X, siden den har vippedører som gjør det umulig å bruke tradisjonelt takstativ. Her er løsningen de valgte.

Det var mange som var spente på hvordan Tesla ville løse utfordringen rundt det å få med seg ski i Model X, siden den har vippedører som gjør det umulig å bruke tradisjonelt takstativ. Her er løsningen de valgte. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Det har kanskje skjedd deg også. Du får en lysende idé, som bare MÅ gjennomføres. Og så, når du har gjort det,  innser du at det kanskje ikke var så lurt likevel.

Kanskje var det omtrent slik for Tesla-gründer Elno Musk og co også. De tenkte at de vippedørene, eller Falcon-dørene som de heter, MÅTTE de bare ha på den nye SUV-en sin. Men spesielt praktisk er det jo ikke, med tanke på at dette jo gjerne er en bil som skal brukes til for eksempel skiturer. Hvor skulle de gjøre av skistativet?

I motsetning til folk flest har imidlertid Musk et team av smarte ingeniører rundt seg, i tillegg til at han virker relativt kvikk selv. Og plutselig hadde de løst den utfordringen også ...

Vippedører – på godt og vondt

Da Musk første gangen kunngjorde at Falcon-dørene ikke bare var forbeholdt konseptbilen, var det mange som jublet. Det er nemlig ofte slik at konseptbiler ser kulere og drøyere ut enn det som blir produksjonsmodeller. Men her ville altså Tesla det annerledes. Vippedører så kult ut på konseptbilen – OG de skulle være med på bilen som ble satt i produksjon.

Så fikk en heller finne løsninger på en del utfordringer underveis. Blant annet at de ikke kunne kreve for stor plass på sidene når de åpnet seg (løsningen ble en tohengslet variant, som kun krever 30 cm klaring til siden), og at de stoppet av seg selv om taket var for lavt.

Får med deg mye

Men skistativ måtte en altså tenke annerledes på. Det ble spekulert i ulike løsninger på diverse forum underveis: Lasting under gulvet i bilen, var den som flest så ut til å tro på.

Det Tesla til slutt gjorde var å dra nytte av at dette er verdens første elbil med avtagbart tilhengerfeste. For på samme sted kan du nemlig montere en ski/ snowboard/ sykkelholder. Her kan du få med deg seks par ski, fire snowboard eller sykler.

Tesla Model X ser egentlig mest ut som en høygravid Model S. Men la deg ikke lure, dette er en av de råeste SUVene du kan få lagt fingrene på.

Tesla Model X ser egentlig mest ut som en høygravid Model S. Men la deg ikke lure, dette er en av de råeste SUVene du kan få lagt fingrene på.

Ikke genialt, kanskje ...0

Du må riktignok være litt forsiktig med hvordan du parkerer, siden bilen tar en god del mer plass. For eksempel vil parkeringshus bli en utfordring med denne skiholderen på plass.

Det vil også bidra til mer luftmotstand og en noe redusert rekkevidde - og ingen vil nok påstå at det er særlig lekkert å se på.

Men en løsning er det i alle fall. Og du slipper å ripe opp bilen under av- og pålasting av skistativ/skiboks, så noen fordeler er det også. Dessuten er det lettere å feste skiene, enn å måtte holde på med et takmontert skistativ.

Klar til påske

Hvis du synes Tesla-løsningen minner deg vagt om en skistativ-variant du har sett før, så stemmer det også. Tesla er ikke de første til å montere skistativ bak. Det samme har for eksempel Porsche gjort i årevis, blant annet på 911.

Men løsningen på Model X er noe mer sofistikert og har altså mulighet til å holde langt flere skipar/snowboard.

Model X er ventet til de første norske kundene over nyttår. Og innen påske vil det ganske sikkert dukke opp en god porsjon Teslaer med nettopp den løsningen du ser bilder av i denne saken. Det er bare å være forberedt ... (ANB)

Artikkeltags