Snart er disse skiltene brukt opp

Av

Og da er spørsmålet: Hva blir det neste?

Elbilsalget i Norge er rekordhøyt. Det gjør at nummerserien som starter på EL om ikke veldig lenge er oppbrukt.

Elbilsalget i Norge er rekordhøyt. Det gjør at nummerserien som starter på EL om ikke veldig lenge er oppbrukt. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Elbilene har en helt unik stilling i det norske markedet. En rekke særfordeler, der blant annet null avgift og ingen moms er med på å gjøre dem relativt sett rimelige i forhold til bensin- og dieselbiler, har gjort at ingen kjøper flere elbiler enn oss nordmenn.

I 2015 er det så langt registrert rundt 17.000 elbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Dermed går det mot et salg på rundt 25.000, og en elbilbestand på mellom 65.000 og 70.000 ved utgangen av året.

Electric Vehicle

Alle elbiler i Norge har EL-skilter som gjør at de skiller seg ut fra de øvrige bilene på veiene. Det starter med EL 10.000. EL 70.000 er nå passert, og med dagens salgstempo er det ikke lenge til EL 99.999. Og dermed har man også en utfordring. For hva skal erstatte EL-skiltene?

– Norske elbiler bør fortsette med lett gjenkjennelige registreringsskilt. Nå kan vi sørge for at skiltene også får internasjonal betydning. Vi ønsker derfor EV som neste skiltserie.

Det sier Christina Bu som er generaslsekretær i Norsk elbilforening.

EV er forkortelsen for «electric vehicle» på engelsk. Det brukes også ofte som en betegnelse på elbil, på engelsk.

Innført i 1999

– EV-skilt vil vende Norge mot resten av verden og vil kunne inspirere andre. Gjennom valg av skilt kommer Norges elbilsuksess enda tydeligere fram, sier Bu, i en pressemelding.

I Norge ble ordningen med EL-skilt på elbiler innført 1. januar 1999, da Kristelig Folkeparti, Venstre og Senterpartiet satt i regjering, og den har vært en stor suksess.

Praktiske fordeler

Elbilforeningen registrerer, også via sosiale medier, at temaet engasjerer norske elbilister.

– Vi er ikke i tvil om at EL-skilt er en viktig del av fortellingen om Norge og elbiler. Det legger vi også merke til i møte med utenlandske journalister. Ingen andre land har en tilsvarende ordning. Signaleffekten utad er sterk, i tillegg til at en egen skiltserie selvsagt har praktiske fordeler, sier Bu.

Foreløpig er EV reservert for bruk i Oslo. Innen man kommer så langt, er det 23 nummerserier som skal benyttes (i dag benyttes DP for øvrige personbiler).

Slik blir det neppe

Men slik blir det neppe. Statens vegvesen har nemlig akkurat offentliggjort at «EK» vil bli den nye bokstavkoden for bilskilt i Norge. 

–  Salget av elbiler blir stort også framover. Derfor har vi vært tidlig ute med å planlegge for de kommende årene. Både EK og EV er satt av for framtidige elbiler, sier Heidi Øwre i Statens vegvesen, i en pressemelding. (ANB)

Christina Bu i Norsk elbiforening mener EV er den rette bokstavkombinasjonen for elbilene når EL nå snart er oppbrukt. Foto: Norsk elbilforening.

Christina Bu i Norsk elbiforening mener EV er den rette bokstavkombinasjonen for elbilene når EL nå snart er oppbrukt. (Foto: Norsk elbilforening)

Artikkeltags