Storselger blir helt ny

Av

Her har det virkelig skjedd ting.

Toyota gjør seg klare til å rulle inn en helt ny generasjon av hybrid-pioneren Prius, den fjerde i rekken.

Toyota gjør seg klare til å rulle inn en helt ny generasjon av hybrid-pioneren Prius, den fjerde i rekken. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Da Toyota rullet ut sin aller første Prius i 1997, ble det starten på et lite teknologisk eventyr. Skeptikerne var mange, men Toyota skulle gjøre dem alle til skamme. De har satset massivt på hybridteknologi, og gått opp løypa for en rekke andre bilprodusenter.

Prius har etter hvert blitt en stor suksess også i det norske markedet. Modellen har i mange år vært Norges mest solgte hybridbil, før den etter hvert ble frakjørt av andre Toyota-modeller som også kom med hybrid.

Har skjedd mye

Nå er det snart tid for helt ny modell. Toyota gjør seg klare til å rulle ut fjerde generasjon Prius, og her har det skjedd ting!

Det har lenge vært kjent at Toyota nå ville dra på mer når det gjelder design. De siste årene har design og opplevd kvalitet vært et satsingsområde for bilgiganten. Men i tillegg har det skjedd mye under skallet.

Først og fremst har Toyota lykkes med å få ned både forbruk og utslipp betydelig. Nye Prius er nå nede i et C02-utslipp på imponerende 70 gram/km, forgjengeren hadde 89 gram/km.

Prius-designet har blitt videreført i flere generasjoner, denne gangen drar Toyota på med langt flere detaljer.

Prius-designet har blitt videreført i flere generasjoner, denne gangen drar Toyota på med langt flere detaljer.

Batteri under baksetet

Toyota går også ut med et gjennomsnittsforbruk på lave 0,30 liter/mil. Her tar de riktignok forbehold for lokale forskjeller i forhold til typegodkjenning (i disse utslipps-tider kan det kanskje være smart). 

Dette har Toyota klart etter en fullstendig revisjon av sitt hybridsystem, samtidig som nykommeren har lavere luftmotstand. 

Et nytt nikkel-metal hydrid (NiMH) batteri er mer kompakt, men kan samtidig lagre mer energi. Det gir bedre ytelse og forbedrer plassforholdene. Batteriet er nå plassert helt og holdent under baksetet, for ikke å stjele plass i bagasjerommet.

Slik ser det ut innvendig, Toyota har helt fra starten lagt merke på et interiør som skal skille seg fra mengden.

Slik ser det ut innvendig, Toyota har helt fra starten lagt merke på et interiør som skal skille seg fra mengden.

Ingen rakett

Bilen er lavere, er mer strømlinjeformet og har særpreget styling, på samme tid er den mer aerodynamisk. Toyota har lyktes med å redusere luftmotstandskoeffisienten (Cd) fra 0.25 på dagens modell til 0.24 på den nye. Både karosseriet og området under bilen bidrar til å utjevne luftstrømmen over, under og bort fra bilen, og reduserer dermed drivstofforbruket.

Noen rakett er dette imidlertid ikke. Nye Prius akselererer fra 0-100 km/t på 10.6 sekunder. Hybridsystemet yter 122 hestekrefter. Den nye kraftkontroll-enheten (PCU) tillater systemet å benytte mer elektriske krefter. Det skal gjøre at akselerasjonen føles mer naturlig, ved at motorens turtall bygges opp gradvis når farten øker.

Kommer i mars

Toyota lover også bedre kjøreegenskaper, det er et område Prius ikke har utmerket seg særlig til nå. Nykommeren er bygget på en helt ny plattform, som har gjort det mulig å redusere tyngdepunktet med  2,5 cm. Karossieret er også mye stivere  – en 60 prosent forbedring i forhold til dagens modell. 

Nye Prius lanseres i Norge i mars 2016. Priser er foreløpig ikke kjent. Vi vet heller ikke om en ladbar utgave er på plass ved salgsstart. Det er noe veldig mange norske kunder etterspør i disse dager. (ANB)

Meget spesiell hekk: Denne bilen kommer til å skille seg ut i trafikken.

Meget spesiell hekk: Denne bilen kommer til å skille seg ut i trafikken.

Artikkeltags