Svippturen ble en kostbar affære

Av

Sjåføren på lastebilen fikk tre ulike gebyrer på til sammen over 10.000 kroner.

Sjåføren på denne bilen fikk seg en saftig regning da han traff Statens Vegvesen i kontroll.

Sjåføren på denne bilen fikk seg en saftig regning da han traff Statens Vegvesen i kontroll. (Foto: )

DEL

[Nordlys]  Da Statens vegvesen gjennomførte tungbilkontroll på Senja i Troms tirsdag formiddag, var det nok å henge fingrene i for de fire kontrollørene. Seksjonsleder Jørn Simonsen konstaterer at de fikk bekreftet mistanken om at det er mye rart på veiene i området.

- I aller høyeste grad. Det var veldig mye rart å se. Vi fant sjåfører uten førerrett, biler uten sjåførkort, manglende kjettinger og flere som kjørte altfor tungt, oppsummerer Simonsen overfor Nordlys.

De mest graverende tilfellene er fotografert og dokumentert av Vegvesenet. Blant disse er en lastebil med egenvekt på over 3.500 kilo, der det meste var galt.

- Sjåføren hadde et personlig foretak der bilen sto registrert. Han hadde så dannet seg et aksjeselskap uten å føre bilen over på det. Dermed var det feil organisasjonsnummer og feil i vognkortet, sier Simonsen.

Bilen manglet også gyldig forsikring.

- I tillegg skal biler som brukes i næringsvirksomhet, slik som denne, ha bombrikke dersom egenvekten er over 3.500 kilo. Det hadde han heller ikke ordnet med, forklarer seksjonssjefen videre.

Dermed ble det 8.000 kroner i bot. Men dessverre for sjåføren stoppet det ikke der.

- Han skal ha med seg tre kjettinger. Det hadde han ikke, og da ble det 750 kroner i bot. Vi strekker oss langt for å hjelpe, men siden han ikke var i stand til å ordne opp i alle disse tingene på stedet, måtte vi gi kjøreforbud og avskilte bilen, sier Simonsen.

Dermed blir det også et påskiltingsgebyr på 1.460 kroner. Til sammen ble gebyrene på 10.210 kroner, og sjåføren måtte få annen skyss hjem.

- Han syntes vi var noen tøvete byråkrater som hengte oss opp i bagateller, men dette er jo ikke noe vi gjør for å plage folk. Vår oppgave er å sikre at veiene ikke blir blokkert av tungbiler på kryss og tvers, og det er derfor vi har kontroller, sier Simonsen. (ANB)

Artikkeltags