– Ta en dekksjekk nå!

Av

1 av 3 nordmenn har havnet en i ulykke eller nestenulykke på grunn av dårlige bildekk

Ta en skikkelig dekksjekk før du kjører til hytta i høstferien, råder ekspertene.

Ta en skikkelig dekksjekk før du kjører til hytta i høstferien, råder ekspertene. (Foto: )

DEL

Menn under 35 år som er bosatt på Østlandet er overrepresentert i statistikken.

– Vi ser at mange kjører rundt på farlige dekk. Mønsterdybden er gjerne slitt ned, lufttrykket er for lavt, dekkene er feilmontert eller har andre skader som gjør bilen utrygg for alle som sitter i den, sier Torleiv Dalen Haukenes i Dekkmann.

Ett kvarter

1 av 3 av de spurte svarer at de har havnet i minst én trafikkfarlig situasjon om høsten eller vinteren på grunn av dårlige bildekk. Haukenes oppfordrer alle som skal bruke bilen som transportmiddel i høstferien til å sette av et kvarter for kontroll av samtlige dekk. 

Skoler på Sørlandet og store deler av Østlandet tar høstferie i uke 40, mens Vestlandet følger opp den påfølgende uken. Mange barnefamilier setter seg i en tungt lastet bil for å reise til hytte, landsted eller annet feriested i Norge.

Samtidig som dårlige bildekk gjør turen farligere, er det ikke bare liv og helse du risikerer når dekkene er i dårlig forfatning. Havner du en ulykke, kan det også gå utover lommeboken.

Du får svi  

– Det er ikke uvanlig med en avkortning i skadeutbetaling på 20 prosent dersom mønsterdybden i dekkene er under kravet og det er bevist årsakssammenheng mellom skade og de slitte dekkene. Kjører du med sommerdekk på vinterføre, kan avkortningen bli enda større, sier Robin Wulff-Nilsen, leder for oppgjørsavdelingen i KLP Skadeforsikring.

– I verste fall blir det fullt avslag, advarer han.

Han anbefaler derfor alle som skal til fjells i høstferien om å ta med vinterdekk. Samtidig vil en tungt lastet bil oppføre seg annerledes på veien enn den bilen man kjører til og fra jobb hver dag. 

– Pakk de tyngste bagene så lavt og langt fremme i bagasjerommet som mulig. Den tyngste bagasjen bør legges helt inntil seteryggen for å unngå at den kommer framover i stor fart ved bråstopp, påpeker Wulff-Nilsen. (ANB)

Artikkeltags