Tar opp kampen mot sportsbilene

Av

Spennende tider for Volvo.

Volvo skal bruke Polestar til å løfte imagen sin i sporty retning, en rekke nye modeller er på vei.  Dette er S60 Polestar Concept.

Volvo skal bruke Polestar til å løfte imagen sin i sporty retning, en rekke nye modeller er på vei. Dette er S60 Polestar Concept. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Det er spennende tider hos Volvo om dagen. Nye XC90 har fått akkurat den starten Volvo håpet på: Svært positive tester og en etterspørsel ute i markedet som gjør at fabrikken går på høygir.

XC90 er først ut av en rekke nye Volvo-modeller. Målsetningen er også at den skal gi merket et kraftig løft i premium-retning. For Volvo kan det være helt avgjørende, både imagemessig, men også i forhold til hvilke marginer de klarer å ha på bilene sine.

Kjøper tuning-avdelingen

Volvo drømmer om å blande seg inn i selskapet som i dag består av de tre tyske: Audi, BMW og Mercedes. Volvo-eieren Geely har flere ganger signalisert at de er villig til å satse det som kreves for å klare det. 

Nå har akkurat en ny brikke falt på plass i den forbindelsen. Det har nemlig blitt kjent at Volvo har kjøpt tuning-avdelingen til Polestar. Volvo har hatt et samarbeid med Polestar siden 1996, nå tar de altså over kontrollen helt over denne delen av selskapet..

Skille seg fra mengden

Det er en klar indikasjon på at Volvo vil satse på Polestar som en egen merkevare, på samme måte som for eksempel Mercedes har sitt AMG.

Her handler det om sporty spesialversjoner av de eksisterende modellene. Viktig for å appellere til de som vil ha noe som skiller seg fra mengden, men også viktig for merkevaren. Igjen handler det om å løfte imagen.

I dag kan du kjøpe Polestar-utgaver av Volvo V60 og S60. Det er grunn til å tro at svenskene nå vil rulle ut slike versjoner av langt flere modeller.

750 biler i år

Så langt har Polestar-satsingen vært ganske beskjeden. I år regner Volvo med å levere ut rundt 750 Polestar-utgaver. Ambisjonen er å doble dette på relativt kort tid. Så starter offensiven for alvor når de helt nye modellene skal begynne å rulle ut,

Og de kommer snart. Om fire år skal XC90 etter planen være den eldste Volvo-modellen på markedet.

Dette skal også gi en kraftig salgsøkning. I år er målsetningen å selge en halv million Volvoer på verdensbasis. Ambisjonen er å komme opp i 800.000 biler ved utgangen av dette tiåret.

S60 får snart følge av en rekke Polestar-utgaver fra Volvo. Dette blir et viktig satsingsområde i årene som kommer.

S60 får snart følge av en rekke Polestar-utgaver fra Volvo. Dette blir et viktig satsingsområde i årene som kommer.

Artikkeltags