Tatt for juks – fortsatt størst

Av

Volkswagen holder koken også i september.

Volkswagen holder farta oppe, til tross for jukseavsløringer. Dette er den nye Alltrack-utgaven av Passat.

Volkswagen holder farta oppe, til tross for jukseavsløringer. Dette er den nye Alltrack-utgaven av Passat. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Snart to uker har gått siden nyheten sprakk om at Volkswagen-konsernet har jukset med software for å få ned utslippet til millioner av biler.

Dette har skapt enorm oppmerksomhet, og for VW har den ene dårlige nyheten etterfulgt den andre. Aksjekursen har rast, toppsjefen har måttet gå, og fortsatt er det helt uvisst hva dette til slutt vil koste VW. Det eneste vi vet er at det kommer til å bli kostbart. Svært kostbart.

Holder koken

Her hjemme er nesten 150.000 biler berørt. Merkevaren Volkswagen har fått en alvorlig ripe i lakken også i Norge, men det betyr ikke at vi har sluttet å kjøpe bilene deres. 

Tvert imot. De rykende ferske registreringstallene for september, viser at VW holder koken. De er Norges suverent mest solgte bilmerke så langt i år, de er også det mest solgte bilmerket i september.

Bestilt for lenge siden

– September er riktignok svakere enn året i gjennomsnitt så langt. Rapporter fra bransjen sier at VW-salget har falt endel de siste to ukene, men det er likevel fortsatt svært høyt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen. Han legger til:

– Her må vi først og fremst huske at dette handler om registrerte biler, ikke salg. VW er et av de merkene som har lange ventelister på enkelte modeller. Det betyr at mange av bilene som er registrert i september, kan være bestilt lenge før noen ante hva som skulle skje rundt merket. Men det er nok strengt tatt bare en del av forklaringen, sier Benny.

Dumt å kjøpe diesel?

– For du tror ikke at folket nå kommer til å styre unna VWs biler?

– Nei, det tror jeg absolutt ikke. Bilene har jo ikke blitt noe dårligere, selv om VW har blitt tatt for å jukse i amerikanske utslippstester. Det handler naturligvis om rykte og omdømme og de tingene der. Men selve bilene er som før. Og her har Volkswagen nå en imponerende modellrekke, ikke minst også at de tilbyr både elbiler og ladbare hybrider.

– Den største usikkerheten nå – slik jeg ser det – handler om diesel. Det er nok en god del kjøpere som nå lurer på om diesel er på vei ut, og som kanskje vegrer seg for å kjøpe det. Dermed kan nok mange sitte litt på gjerdet, de venter med å kjøpe bil til situasjonen har blitt litt tydeligere. Her kan det nok også være at andre merker ser sitt snitt til å stjele VW-kunder. Men jeg tviler på at det vil være snakk om veldig mange, sier Benny.

Historisk høyt

Så langt i år har Volkswagen en markedsandel på 17,8 prosent i Norge. Det er et historisk høyt tall, VW øker salget fra i fjor med 4,4 prosent. 

Toyota på andreplass er solid frakjørt, de har nå en markedsandel på 11,3 prosent. Så er det en stor luke ned til Nissan på 6,1 prosent, deretter følger BMW og Volvo som begge har 5,9 prosent av salget. 

Audi og Skoda er også berørt av VW-jukset. Så langt i år er Skoda på en åttendeplass i Norge med markedsandel på 4,9 prosent. Audi er på plassen bak, med 4,5 prosent. (ANB)

VW-salget i Norge bremset litt de siste to ukene i september, men de er fortsatt Norges suverent mest solgte bilmerke., Dette er nye Passat i stasjonsvogn-utgave.

VW-salget i Norge bremset litt de siste to ukene i september, men de er fortsatt Norges suverent mest solgte bilmerke., Dette er nye Passat i stasjonsvogn-utgave.

Artikkeltags