Trenger gode bilder når uhellet er ute

Av

Men det er bedre å ta oversiktsbilder enn bilder av bilene.

Forsikringsselskapene ønsker seg flere oversiktsbilder av stedet enn nærbilder av bilen.

Forsikringsselskapene ønsker seg flere oversiktsbilder av stedet enn nærbilder av bilen. (Foto: )

DEL

Det blir stadig vanligere at folk sender inn bilder i forbindelse med trafikkuhell.

Men ofte av feil ting, ifølge forsikringsselskapene.

– Etter et uhell kan vi for eksempel få inn fem-seks bilder av skadene på bilen og bare ett av stedet hvor skaden har skjedd. Men skadene på bilen får vi uansett taksert i ettertid, så det er bilder av situasjonen rundt bilen vi er mest interessert i, sier fagsjef Ivar Kristian Andersen i If.

Forsikringsselskapet behandler ca 60.000 motorvognskader i løpet av et år. I omtrent en tredjedel av sakene er det tatt fotografier med mobiltelefonen.

– Det har vært en klar økning de siste fem årene etter hvert som nesten alle går rundt med et godt fotoapparat på seg. Vi får inn mer enn tusen mobiltelefonbilder hver måned, sier Andersen til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Nordmenn skader bilene sine for over fem milliarder kroner i året, ifølge Finans Norge. Rygging kostet for eksempel 524 millioner kroner i fjor, mens påkjørsel av parkerte kjøretøy kostet 429 millioner.

Utfylt skademeldingsskjema med begge parters signatur er fortsatt det viktigste dokumentet etter en smell i trafikken.

– Gode bilder kan være til stor hjelp når det oppstår uenighet. Skissen av situasjonen er heller ikke alltid godt tegnet i skademeldingsskjemaene vi får inn, uttaler Andersen. 

Han anslår at omtrent 1 av 10 kollisjonsskader med to eller flere parter involvert, ender med uenighet.

– Det kan være ulik oppfatning av hvordan bilene sto eller nøyaktig hvor sammenstøtet skjedde, ved innkjøringen til rundkjøringen eller fem meter inn i den? Og det kan oppstå tvil om uhellet alene kan ha ført til så store skader som den ene parten hevder i ettertid. Hvis slike ting er fotografert på stedet, begrenses mulighetene for uenighet mye, sier han.

Ivar Kristian Andersen har følgende råd til fotografering av kollisjoner og bulking.

–Ta rikelig med oversiktsbilder fra stedet, bilder som viser hvilken retning bilene kom fra, av bremsespor, avstand til veikant, hvor i veibanen kollisjonen skjedde. Du bør også ta bilder av veimerkingen, både i veibanen og i form av skilting på stedet, sier Andersen.

Også ved større ulykker kan fotografering være viktig, selv om det ikke er det man først tenker på. Er veien bred nok til en forsvarlig forbikjøring akkurat der? Var det snøslaps i veibanen på det tidspunktet?

Forsikringsselskapene bruker tjenester som Google Earth og Google Maps for å kartlegge området der sammenstøtet skjedde. Sannsynligvis vil de få hjelp av bergingsbilene etter hvert også.

– Sjåførene på bergingsbilene tar stort sett ikke bilder i dag, men her er det ting på gang. Foreløpig er det bilder fra kundene som er vår beste kilde, sier Andersen.

Selv om stadig flere tar i bruk mobilkameraene for å dokumentere, går et sammenstøt fortsatt ut over humøret til de involverte.

– Temperaturen har nok ikke blitt lavere som følge av mobilkameraene, men folk roer seg fortere når det finnes gode bilder, forteller Ivar Kristian Andersen. (ANB)

Artikkeltags