Unngå dette i vinter

Av

Med riktig batteri slipper du å få startproblemer i kulda.

Streng kulde setter store krav til bilens batteri.

Streng kulde setter store krav til bilens batteri. (Foto: )

DEL

Bilbatterier viser store forskjeller i starteffekt og kapasitet og avslører betydelige forskjeller i oppladingstiden etter start, ifølge  en ny test i regi av Norges Automobil-Forbund (NAF).

Helt avgjørende

Streng kulde setter store krav til bilens batteri, og forskjellen mellom det beste og dårligste i denne testen kan være avgjørende. Ni bilbatterier er med i testen, og de fleste selges i både Norge og Sverige.

– Flate batterier er på topp i vår assistansestatistikk. Velger du riktig bilbatteri, kan du begrense risikoen for å bli stående fast med startproblemer i kulda, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretseni NAF.

Europeisk norm ved test av bilbatterier er minus 18 grader. I denne testen er batteriene prøvd ut i både minus 18 og minus 30 grader. Med andre ord har vi tatt høyde for strenge nordiske vintre.

Best og dårligst

Batteriet fra Banner er best, mens Extreme, som kun selges i Sverige, kommer dårligst ut. Exide og Tudor ligger også bra an i testen. Det er viktig at du leser testen for å finne hvilket batteri som passer best til ditt behov.

I tillegg til starteffekt vil selve kapasiteten og oppladingstiden også bety mye.

Du kan lese hele den store batteritesten her!

Opplading etter start

Det man ikke alltid tenker på er å få ladet batteriet skikkelig opp etter en kaldstart.

– En moderne bil har mange strømtyver. Varmeseter, elektrisk bakrute, varmeapparat og annet tilleggsutstyr stjeler strøm. Batteriet får bare det som blir til overs til opplading. Dessuten er svært mange av de daglige kjøreturene så korte at ladingen ikke er tilstrekkelig, sier Engebretsen.

I tillegg vil batteriets evne til å ta imot strøm like etter kaldstart være en viktig faktor. Det er viktig å være klar over at man må kjøre ganske lenge for å lade batteriet opp til det nivået batteriet hadde før start. Testen viser en forskjell på opptil ni minutter.

Banner-batteriet krever bare åtte minutters kjøretid før det lades opp til det nivået det hadde før start. Til sammenligning tok det over 19 minutter med Euro Globe og 14 minutter med Varta.

– Dette er veldig interessant og ekstra viktig for dem som kjører mange korte avstander i bytrafikk, mener Engebretsen.

Må gi nok startstrøm

I tillegg til at batteriet må være godt oppladet, er det viktig at det kan gi nok strøm i startøyeblikket. Idet du vrir om nøkkelen, setter du batteriet på en ekstrem prøve i kuldegrader.

– Er det virkelig kaldt, og du har en tregstartet bil, er effekten viktigst. Men jo mindre ladet batteriet er, desto viktigere er utholdenhet, sier Jan Ivar Engebretsen.

Global har den beste starteffekten og gir både høy effekt og tåler mange forsøk. Verst er Extreme som påvirkes mye i streng kulde. Testen viser også forskjellene i batterikapasitet og levetid. Åtte av ni batterier holder den oppgitte kapasiteten når de er helt nye.

Stjeler strøm

Mange biler har i dag en innebygget motorvarmer som bruker strøm fra batteriet og bilens drivstoff.

Har du en slik innebygget tilleggsvarmer, kan den tappe batteriet opp til syv ganger så mye, og da kreves det en ytterligere lang kjøretid før batteriet blir skikkelig oppladet. (ANB)

Artikkeltags