– Vær påpasselig her!

Av

10 ting du trenger å vite om dekkskiftet.

Det er viktig å skifte dekk på en forsvarlig og korrekt måte.

Det er viktig å skifte dekk på en forsvarlig og korrekt måte. (Foto: )

DEL

– Kjører du med sommerdekk på vinterføre, risikerer du både ditt eget og andres liv og helse. I tillegg til risikerer du å gå på en økonomisk smell. Det er fører som har et ansvar om å sikre at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB.

Her er en liste over 10 ting det kan være greit å vite når du skal skifte dekk!

1. Når må du skifte?

Fra 1. November og til første mandag etter 2. påskedag må alle bilister ha dekk med minimum 3 millimeter mønsterdybde. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder reglene for vinterdekk fra og med 15. oktober til 1. mai.

2. Piggdekk eller piggfritt

Det er ingen frister knyttet til bruken av piggfrie vinterdekk. Piggdekk kan benyttes i vinterhalvåret og er lovlig fra 1. november til første mandag etter 2. påskedag.

Pigger er bare tillatt på vinterdekk, og det er et krav om at kjøretøyet skal ha piggdekk på alle hjul. Reglen om piggdekk er ikke ufravikelig, og ved svært spesielle føreforhold er det lov å sette på piggdekk både før og etter fristen. Husk også at i flere store norske byer må du betale piggdekkgebyr. I motsatt fall kan du risikere bøter.

3. Mønsterdybde

I vinterhalvåret må dekkene uansett føre ha 3 mm mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag. Sommerdekk skal ikke brukes når det er vinterføre (f.eks. snø og is). Dekkene vil da ikke sikre tilstrekkelig veigrep. Utenom vinterperioden skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm.

4. Levetid

Et dekk har en levetid på cirka fem år, men dette avhenger av bruk og slitasje. Du kan finne ut om dekkene har gått ut på holdbarhetsdato ved å se på produksjonsdatoen som har et kodestempel på dekksiden.

Tallene står for henholdsvis produksjonsuke og produksjonsår. Kode «1012» betyr for eksempel at dekket er produsert i uke 10 i 2012. Det er lurt å sjekke datostemplingen ved kjøp av nye dekk slik at du får ferskvare.

5. Dekkenes rullebane 

De fleste dekk har et eget retningsmønster eller egen rullebane, og dekkene mister effekt dersom de blir satt på feil vei. Du vil som oftest finne instruksjoner om dekkenes rullebane på siden av dekkene der det står pil som viser rotasjonsretning og eventuelt innside og utside av dekket.

6. Lufttrykk

For godt veigrep er du avhengig av riktig lufttrykk. Når dekkene har stått ubrukt over sommeren, vil luftrykket gå ned, og du risikerer derfor flate dekk. Med en gang du har skiftet dekk, bør du derfor sjekke og justere luftrykket. Husk også å sjekke reservehjul og juster lufttrykket i dekkene hvis bilen er tungt lastet.

7. Skru til dekkene

Etter at man har skiftet dekk, kan det være lurt å etterstramme mutterne etter første kjøretur. Da  reduserer du faren for at de skal falle av. Hvis du skrur til hjulene én gang til etter første kjøretur, vil dette også bidra til å balansere dekkene bedre.

8. Lagring av dekk

Dekk bør lagres mørkt, tørt og kjølig, men framfor alt må de ikke utsettes for sollys under lagring. Det vil fremskynde aldringen av dekket kraftig. Det optimale er å lagre dem på felg hengende. Eventuelt kan de stables liggende. Dekk uten felg bør lagres stående.

9. Vask dekkene

Hvis du har kjørt mye på asfalt og kommer til snødekte veier, kan det være lurt å vaske dekkene for å bedre grepet. Dekkvask eller et avfettingsmiddel kan være en mirakelkur for dekk på glatt føre. Zalo og andre kjøkkenprodukter fungerer også godt. Du kan også forlenge levetiden til dekkene noe ved å vaske de før lagring.

10. Bøter og erstatningskrav

Det er ditt ansvar at bilen er skodd for føret. Politiet gir bøter avhengig av hvor graverende lovbruddet er, og kjører du med sommerdekk, kan du risikere å få 3.000 i bot (750 kroner per dekk) dersom mønsterdybden ikke er dyp nok.

I ekstreme tilfeller risikerer du at blir bilen avskiltet på stedet og at førerkortet ryker. Du risikerer også avkortning i utbetalinger fra forsikringsselskapet dersom du havner i en ulykke med en bil med dårlige dekk. (ANB)

Artikkeltags