Verstinger kan bli mye billigere

Av

Gode nyheter for norske bilentusiaster, men blir ikke like godt mottatt overalt.

Det er ikke alle som synes det er utelukkende positivt at BMW velger å gjøre neste generasjon av verstingene M3 og M4 ladbare.

Det er ikke alle som synes det er utelukkende positivt at BMW velger å gjøre neste generasjon av verstingene M3 og M4 ladbare. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Miljøhensyn påvirker bilbransjen stadig mer. Det handler om å kutte utslipp og forbruk. Og utviklingen har gått fort de senere årene. Ikke minst har det hjulpet mye å få en rekke hybrider og ladbare hybrider på markedet.

Den delen av kaken har BMW forsynt seg av en god stund, allerede. Men først nå har de virkelig fått fart på ladbar hybrid-produksjonen. Blant annet er nye 3-serie, 7-serie, superbilen i8 og X5 tilgjengelig med batterier og elmotor.

Men det stopper altså ikke der. Nå er det nemlig bestemt at også verstingene M3 og M4 skal bli ladbare. For oss som bor i et land der avgiftssystemet blir mer og mer koblet opp mot utslipp, tilsier det en solid prisnedgang på disse bilene.

Lavere pris

Det er naturligvis gode nyheter for alle nordmenn som drømmer om en slik bil. Det er tross alt rimelig kostbare greier. Riktignok ble dagens variant nesten 260.000 kroner billigere enn forgjengeren, da en gikk fra 8 til 6 sylindre. Men likevel må du ut med rundt 1,2 millioner kroner for å få navnet ditt i vognkortet på en M4.

Når den nå blir ladbar, vil avgiftene kunne reduseres med ytterligere noen hundre tusen kroner. Og da kommer vi raskt under millionen. Så "billig" er det lenge siden du har fått en vaskeekte, ny M-bil! 

M4 er den råeste kjøremaskinen i BMW-sortimentet. Neste generasjon av både den og M3 (sedanen) blir ladbare.

M4 er den råeste kjøremaskinen i BMW-sortimentet. Neste generasjon av både den og M3 (sedanen) blir ladbare.

Kontroversielt

M3 og M4 er bilene som i aller størst grad appellerer til de virkelige kjøreentusiastene blant BMW-folket. Det er de av modellene som er mest komplette, i forhold til å kombinere kjøreegenskaper og rå kraft.

Derfor er det også de som rynker ganske betydelig på nesen, over nyheten om at det nå skal blandes inn en elmotor i pakken. Det hører liksom ikke hjemme der. Selv internt i BMW har meningene vært delte på dette området. Puristene var jo allerede hoderistende oppgitt over det faktum at en valgte å gå bort fra selvpustende motorer til nye motorer med hjelp fra turboer. 

Litt merkelig blir det, naturligvis, å kjøre rundt i byen i en av verdens frekkeste coupeer, uten at den lager så mye som en lyd. Det hører jo ikke helt sammen med imaget til en M-bil.

Bruker erfaringer fra i8

Men nå er altså avgjørelsen tatt. Og det betyr at en kan mene så mye en vil at det er feil, det har ingenting å si. Det blir en realitet.

BMW har dessuten vist at de kan fikse heftige saker, selv om for eksempel volum og antall sylindre går ned. i8 har for eksempel en elmotor som er kombinert med en "liten" tresylindret motor på størrelsen med en brødboks. Men det hindrer ikke at denne bilen virkelig drar skinnet av pølsa OG serverer et hyggelig lydbilde mens den gjør det.

At de har gjort i8en til en av markedets råeste biler i sin klasse, er et godt erfaringsgrunnlag å bygge videre på.

Den gode nyheten er at BMW trolig vil velge en rekkesekser som utgangspunkt i de kommende M3 og M4-modellene. Det klinger godt i BMW-entusiastenes ører. Det samme gjør et volum på rundt tre liter, som tross alt er dobbelt så stort som 1,5-literen i i8.

Og det er heller ikke til å stikke under en stol at det umiddelbare skyvet fra elmotoren, vil kunne gi et enda mer ekstremt fraspark under akselerasjonen. Vi tipper den nye modellen skal ned på 3-tallet fra 0-100 km/t.

BMW snakker for øvrig om en elektrisk rekkevidde på hele 50 kilometer. Det er i tilfelle mer enn dagens modeller kan vise til - både 328e og X5 40e klarer "bare" rundt 30 kilometer.

Det er ikke lenge til disse nye, ladbare M-bilene blir en realitet. Vi snakker neste generasjon - kanskje om tre-fire år, allerede.

Artikkeltags