Vinneren «alle» vil ha

Av

Mitsubishi Outlander knuser til og med bestselgeren Golf.

Mitsubishi Outlander får en oppgradering, da ser fronten slik ut.

Mitsubishi Outlander får en oppgradering, da ser fronten slik ut. (Foto: )

DEL

De ladbare hybridene er i ferd med å ta av for fullt i det norske bilmarkedet.

Ett unntak

Salget har skutt i været i år, samtidig med at en rekke nye modeller har kommet på markedet. Det går så fort unna at det er ventelister på de aller fleste modellene. Noen må man faktisk belage seg å vente et helt år.

Unntaket er Mitsubishi Outlander PHEV. Her var Mitsubishi svært tidlig ute, og Outlander var lenge verdens eneste ladbare SUV.

Slår Golf 

Den norske importøren har også fått det de har ønsket av biler fra fabrikken, det har gjort at Outlander lenge har tronet øverst blant de ladbare hybridene i Norge.

Det er også situasjonen etter årets første åtte måneder. Outlander PHEV er helt på toppen, et par hundre biler foran de største utfordrerne Volkswagen Golf GTE og Audi A3 e-tron.

På modellstatistikken er VW Golf Norges suverent mest solgte bil, med en markedsandel på 11,5 prosent. Outlander er langt bak med 2,1 prosent. Men på de ladbare hybridutgavene er altså Mitsubishi foran.

Bak et litt anonymt ytre, skjuler det seg en svært avansert bil. Når Outlander nå for en facelift, blir også designet et par hakk tøffere.

Les mer: Nybilsalget setter rekorder

Ny utgave 

– Outlander PHEV har vært fantastisk for oss, og vi er naturligvis stolte over å ha Norges mest solgte ladbare hybrid. Mitsubishi var svært tidlig ute med denne bilen. Den har fått mange konkurrenter etter hvert, men salget har vært stabilt høyt, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør hos den norske Mitsubishi-importøren.

Han forteller at en oppgradert utgave nå straks er i landet.

– Ja, vi skal ha stor lansering med alle våre forhandlere i neste uke. Til sammen har vi nå nesten 1.000 kontrakter på denne modellene, altså før bilene er i landet. Det synes vi lover svært bra, sier Gjerstad.

Vi dro til fjells med den: Du skal lete lenge etter smartere bilkjøp! 

På topp hele året

– Og her blir det fortsatt ikke ventelister?

– Nei, vi skal klare å levere bil til alle som vil ha. Den første store ladningen kommer i oktober, da skal vi registrere oppunder 1.000 Mitsubishier. De som bestiller i dag, kan regne med å få bil i november, sier Gjerstad, som tror at Outlander er øverst på den ladbare hybrid-pallen også når 2015 skal oppsummeres.

– Slik det ser ut i dag, tror vi det. Men det er naturligvis litt avhengig av hva andre merker eventuelt kan få til på levering av biler til Norge.

100 biler 

I tillegg til høyt nybilsalg er Outlander PHEV også en av modellene det blir tatt inn flest av på bruktimport. Mye på grunn av svak kronekurs, har bruktimporten generelt gått tilbake. Men det gjelder ikke de ladbare hybridene.

Her har også importøren selv være på ballen og hentet inn et parti biler fra Tyskland. I tillegg har mange private aktører importert brukte Outlander PHEV til Norge. 

I bruktmarkedet er det nå rundt 100 biler å velge mellom. Her er det bruktimporterte eksemplarer med lav kilometerstand som dominerer. Den rimeligste starter nå på 378.000 kroner. Ny kommer innstegsmodellen for øvrig på 399.900 kroner, mens utgaven de fleste velger, koster i underkant av 450.000 kroner.

Outlander blir ny: Her kan du lese mer om den

Mitsubishi var først i verden med ladbar hybrid-SUV med 4x4. Det har vist seg å være et veldig smart trekk.

(ANB)

Artikkeltags