Vurderer å strø – med rotfrukt

Av

Allerede testet ut i Sverige og Danmark.

Det er rotfrukten sukkerbete som kan bli strødd på norske vinterveier om kun kort tid.

Det er rotfrukten sukkerbete som kan bli strødd på norske vinterveier om kun kort tid. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Det høres kanskje ut som en feilplassert april-spøk, men det er ikke det. Dette er ramme alvor.

De siste årene har det blitt jobbet intenst med å finne et mer miljøvennlig alternativ til å bruke salt på veiene. Salt er jo ikke bare ugunstig for miljøet, men også for bilene som ferdes på veiene.

Ett alternativ til salt kan nå vise seg å være bruk av rotfrukten sukkerbete. Eller rettere sagt: Saften fra denne.

Brukes flere steder allerede

I Canada har dette blitt brukt i flere år allerede. Resultatene og erfaringene skal være svært gode.

Metoden brukes også i Italia og Nederland. Også her med gode resultater.

Ikke bare er det en mer miljøvennlig metode, den byr i tillegg på flere fordeler.
Tradisjonell saltblanding fungerer ned til 7-8 minusgrader. Ved å tilsette saften fra sukkerbete, senkes frysepunktet helt ned til minus 25 grader.

Dette hindrer snøen i å pakke seg og bli til is. Den forblir slapsete, og dermed mindre glatt. Da blir behovet for brøyting også mindre. Det betyr penger spart.

Metoden er testet ut i både Sverige, Danmark og Østerrike. Også her med gode resultater. Det er selskapet Akso Nobel som står bak testene. Det skriver Ny Teknik.

Vurderer løsningen

Også norske veimyndigheter har fattet stor interesse for denne metoden, men det skal foreløpig ikke ha vært testet her til lands. Også i Norge jobbes det for å få ned antall tonn salt som hvert år strøs på veiene.

Med saften fra sukkerbete i saltblandingen vil saltmengden kunne reduseres betraktelig, samtidig som virkningen vil vare lenger, og den tåler mer kulde.

Best effekt får man når blandingen strøs på veien før snøfall. Det vil forhindre ising.

Norske veimyndigheter skal etter det vi erfarer også vurdere denne metoden i løpet av inneværende år. Så gjenstår det å se om vi i framtiden også skal kjøre på veier som er strødd med frukt. (ANB)

Artikkeltags