Disse modellene må fikses

Av

147.139 berørte biler i Norge etter VW-skandalen. Sjekk listen her!

Det er registrert 147.139 biler i Norge som er berørt av avsløringene av utslippsjuks, opplyser Volkswagen.

Det er registrert 147.139 biler i Norge som er berørt av avsløringene av utslippsjuks, opplyser Volkswagen. (Foto: )

DEL

[Bergensavisen]  Det er registrert 147.139 biler i Norge som er berørt av avsløringene av utslippsjuks, opplyser Volkswagen.

Av bilene som er berørt, er 77.580 fra Volkswagen, 27.649 fra Audi, 19.947 fra Skoda og 21.963 fra Volkswagen Nyttekjøretøy.

Se oversikten over berørte modeller i bunnen av saken.

Det er utelukkende snakk om bilmodeller produsert mellom 2008 og 2015 som er utstyrt med dieselmotorer av typen EA 189. Bilene er teknisk sett sikre og kan brukes som vanlig, understreker Volkswagen.

Det utarbeides nå tekniske løsninger for oppgradering av bilene. Alle kunder vil bli informert individuelt om hvordan deres bil skal utbedres.

Handlingsplan

De nye løsningene vil bli presentert for tyske myndigheter i løpet av oktober, og oppgradering av de berørte bilene vil begynne så snart myndighetene godkjenner planene. 

– Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått, og vil gjøre alt som står i vår makt for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger så effektivt som mulig, sier administrerende direktør Terje Male i den norske importøren Harald A. Møller AS.

– Volkswagen AG har forsikret oss om at kundene ikke skal bli skadelidende og vi skal sammen med våre forhandlere gjøre alt vi kan for å gjenvinne kundenes tillit, sier han.

De berørte kundene vil i løpet av noen uker som et første skritt bli informert individuelt om at deres bil er berørt, og at det kan være nødvendig med en oppgradering.

Deretter vil kundene bli informert om den tekniske løsningen for oppgradering av deres bil, og kan så avtale tid hos sitt merkeverksted dersom dette skulle vise seg å være nødvendig, informerer Møller Bil på sine nettsider.

Rundt 11 millioner dieselbiler er på verdensbasis utstyrt med programvare som gjør at bilene under testing viser langt lavere utslipp av nitrogenoksid (NOx) enn de egentlig har i vanlig bruk. (ANB-NTB)

Her er de berøret modellene.

Her er de berørte modellene. (Foto: Skjermdump)

Artikkeltags