Mange kjører ennå rundt med disse

Av

Utsetter seg selv og andre for en stor fare på veiene.

Mange somler med å bytte til sommerdekk. Livsfarlig, mener ekspertene.

Mange somler med å bytte til sommerdekk. Livsfarlig, mener ekspertene. (Foto: )

DEL

– Piggfrie vinterdekk er tilpasset vinter og kaldt føre. På sommerføre er de rett og slett farlige å kjøre på, sier produktsjef Katrine Køste i dekk- og bilverkstedkjeden Vianor. 

Venter lenge

Flere eksperter har i det siste advart mot å kjøre med vinterdekk på sommerføre. For å finne ut hvor mange som faktisk gjør det, ble det nylig tatt en stikkprøve.

300 biler på to parkeringsplasser ble sjekket, og av disse hadde 83 biler fremdeles vinterdekk. Stikkprøvene ble gjort i Oslo og Trondheim.

– Problemet er at folk venter lenger og lenger med å bytte til sommerdekk. Mange tenker at fordi dekkene er piggfrie, så kan de kjøre med dem om sommeren også, sier Køste.

– I Norge, der klimaet endrer seg mye fra sommer til vinter, er det ingenting som heter helårsdekk. Vinterdekkene er laget av en mykere gummi som passer til kjølig føre og minusgrader. Når temperaturen på sommerhalvåret stiger, mister piggfrie dekk sine egenskaper, legger hun til.

Mister kontrollen

Både mønster og gummiblanding er ulik på vinterdekk og sommerdekk.

– Sommerdekkene skal sørge for å drenere vann for å unngå vannplaning. Da får man bedre retningsstabilitet, kortere bremselengde og bedre grep på veiene i høyere temperaturer, sier Køste.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF viser til en svensk rapport fra Statens väg- och transportforsikringsinstitutt (VTI) som dokumenterer at mange ulykker skjer som en følge av feil dekk på bilen.

Rapporten viser at i nesten 20 prosent av dødsulykkene, registrert over et år, var bilene utstyrt med piggfrie sommerdekk på sommerføre. Engebretsen mener tallene fra stikkprøvene er urovekkende.

– Når så mange ennå ikke har byttet til sommerdekk, spørs det om de kommer til å bytte i det hele tatt, sier Engebretsen.

Stor fare

Ifølge Engebretsen kan det være mange som ikke er klar over hvilken fare de utsetter seg selv og andre for når de beholder vinterdekkene på.

– Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren, forårsaker raskt skrens og er vanskelig å styre. Dessuten forlenges bremsestrekningen med 15 prosent på tørr asfalt. Dette er viktig informasjon til bilførere, sier han.

Det er særlig farlig når temperaturene blir høye eller det regner.

– Varme er vinterdekkenes verste fiende. Forskjellen mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk er størst på våt asfalt i varmegrader. Jo høyere temperatur, desto verre blir det.

Godtroende

Ifølge Engebretsen er det mange som tenker det er greit å slite ut vinterdekkene og at de da automatisk fungerer som sommerdekk.

– Det er viktig å skifte mellom sommerdekk og vinterdekk for å unngå farlige situasjoner, sier han.

Katrine Køste mener nordmenn har et altfor avslappet forhold til vinterdekk på sommerføre fordi det ikke er lovpålagt å skifte til sommerdekk. Mange er heller ikke klar over hvor farlig det kan være, mener hun.

– Kjører du rundt med vanlige piggdekk, blir du fort stoppet og får en bot. Det skjer ikke med de piggfrie.

Dessuten er faren stor for å havne i en ulykke.

– I en hastighet på 100 kilometer i timen vil man ha en bremselengde på 36 meter med nye sommerdekk. Kjører man i samme hastighet med piggfrie vinterdekk, vil man ha en bremselengde på 59 meter. (ANB)

Artikkeltags