Vil ha bort dette i båt

Av

– En promille på 0,8 er uforenlig med livet og farten på sjøen!

Rus er hele eller en del av forklaringen på hver fjerde dødsulykke på veien og sjøen.

Rus er hele eller en del av forklaringen på hver fjerde dødsulykke på veien og sjøen. (Foto: )

DEL

Det mener fungerende generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA – rusfri trafikk og livsstil.

– Nå har regjeringen skjerpet sikkerhetskravene og påbudt bruk av redningsvest, men hvor blir det av tilsvarende innsats for å senke promillegrensen, undrer Kristoffersen.

Tar sjanser

«Småbåtføreren har drukket. Han føler seg påvirket. Han er ikke like kritisk som vanlig, han er mer villig til å ta en sjanse og refleksene er blitt langsommere. Likevel kjører han lovlig, med ubegrenset fart og krefter.»

Dette er symptomene på ruspåvirkning slik Folkehelseinstituttet skildrer dem når du har en promille på 0,8 - den tillatte fresen for for å kjøre småbåt.

– Det er utrolig at promillegrensen på sjøen ikke er satt ned til 0,2, mener Kristoffersen.

Samme grense

Hun mener en promille på 0,8 er uforenlig med et båtliv der det ofte er snakk om stor fart, store båter og store krefter.

– Fritiden i småbåt skal ikke være en arena som kan ende i alvorlige ulykker. Vi har lenge etterlyst at promillegrensen må være den samme på sjøen som på veien - det vil si 0,2, sier hun.

Sikkerhet og ulykkesrisiko på sjøen og på veien har mange likhetspunkter. De tre vanligste grunnene til ulykker er rus, fart og manglende sikkerhetsutstyr – henholdsvis redningsvest og sikkerhetsbelter eller kombinasjoner av de tre.

1 av 4 ulykker

Rus er hele eller en del av forklaringen på omtrent hver fjerde dødsulykke både på veien og sjøen. Større trafikk, mer krefter og større fartspotensial i kombinasjon med ruspåvirket kjøring skaper fare og alvorlige ulykker for båtføreren selv og alle andre.

Nå står pinsehelgen for døren, og for mange båteiere er dette sesongens første båttur. Hver eneste sommer viser det seg at mange småbåtførere drikker for mye.

– En promille på 0,8 påvirker alle sanser og vurderingsevnen på en måte som er like uakseptabel på sjøen som på veien. Dersom båtføreren ønsker et glass, må det skje når man har kommet trygt i havn, mener Fjellvang Kristoffersen.

Etterlyser handling

– For et par år siden ble det anbefalt at promillegrensen til sjøs burde settes ned. Ingenting skjedde. Stortingsbehandlingen i fjor har heller ikke gitt noen effekt, sier hun.

Stortinget ba regjeringen om å vurdere 0,2 som promillegrense for fritidsbåter under 15 meter – uten at det er blitt noen lovendring.

– Nå må regjeringen ta tak i saken og få noe gjort snarest mulig, sier Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA. (ANB)

Artikkeltags