De norske reglene gjør at et importert kjøretøy med midlertidig vognkort og kjennemerker fra et annet EØS-land ikke kunne bli brukt på norske veier, til tross for at alle EØS-land er forpliktet til å anerkjenne vognkort som er utstedt i et annet EØS-land. Foto: Vidar Ruud, ANB

Regler i strid med EØS

Norske regler for midlertidige vognkort er i strid med EØS-avtalen, mener EFTAs overvåkingsorgan ESA.
Publisert 13.06.2012 kl 14:49 Oppdatert 13.06.2012 kl 17:09

Tips en venn på e-post:

I en grunngitt uttalelse vedtatt av EFTAs overvåkingsorgan ESA onsdag, heter det at Norge må tillate bruk av kjøretøy med midlertidige vognkort og nummerskilt utstedt i et annet EØS-land inntil kjøretøyets ordinære registrering i Norge er på plass.

I Norge kan i utgangspunktet ikke et registreringspliktig kjøretøy brukes i Norge uten gyldig vognkort og kjennemerker.

Men hvis kjøretøyet er i forsvarlig stand og utstyres med et midlertidig vognkort og nummerskilt kan det likevel flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering. De norske reglene krever dog at denne midlertidige registreringen må utføres i Norge og at en daglig avgift betales.

De norske reglene gjør at et importert kjøretøy med midlertidig vognkort og kjennemerker fra et annet EØS-land ikke kunne bli brukt på norske veier, til tross for at alle EØS-land er forpliktet til å anerkjenne vognkort som er utstedt i et annet EØS-land.

ESA kan ta saken til EFTA-domstolen hvis Norge ikke tar de nødvendige skritt for å følge den grunngitte uttalelsen innen to måneder. (ANB-NTB)

På forsiden nå


Refser landets legevakter

– Det er alvorlig at en så viktig del av helsetilbudet ikke fungerer som det skal.

Overtar stadig mer for legene

Har du time på en poliklinikk, skjer det stadig oftere at du blir undersøkt av en sykepleier.

Høyt henger....en slange

– Jeg trodde først at noen tullet med meg, sier Elisabeth Holstad.