...
Planen er at forbudet skal innføres kommende vinter. Foto: Vidar Ruud, ANB

Sier nei til dieselbiler

De dagene det er mest forurensning blir det forbudt å kjøre dieselbiler i noen områder av Oslo.

Publisert 13.06.2012 kl 21:46 Oppdatert 14.06.2012 kl 15:36

Tips en venn på e-post:

Diesel var en tid inn og høylytt anbefalt, men er nå på fy-lista i Oslo, etter at bystyret i Oslo onsdag åpnet for at kommunen kan forby kjøring med dieselbil på de mest forurensningsutsatte dagene i året.

- Vi er klare til å gjennomføre dette på de meste utsatte dagene allerede kommende vinter. Det legges til grunn at folk følger reglene, men kommunen ved trafikketaten har anledning til å gi bøter hvis forbudet ikke overholdes, sier Ola Elvestuen (V), byråd for samferdsel og miljø i Oslo til NTB.

Vegvesenet

Elvestuen sier at de må få på plass en enighet med Statens vegvesen før ordningen kan iverksettes.

Statens vegvesen gir overfor NTB uttrykk for at etaten ser fram til et konstruktivt samarbeid og samspill om bystyrets vedtak.

- Vi er glade for at Oslo kommune tar problemene med luftforurensning på alvor og at de nå har skaffet seg virkemidler til å kunne iverksette tiltak, sier avdelingsdirektør Ing-Christine Ericson i Statens vegvesen.

Regjeringen har som kjent tidligere oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler fordi man trodde de var mindre forurensende enn bensinbiler. Avgiftene på dieselbiler ble satt ned, og så opp, og mange har klaget over stor grad av uforutsigbarhet.

- Symbolpolitikk

- Nå har Oslo hatt nærmere tre år på seg til å finne ut hvordan de skal løse problematikken på kalde vinterdager. Da er det skuffende at dette er alt de kommer med. Det trengs langt kraftigere lut enn å drive med symbolpolitikk, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Begrensninger i personbiltrafikken gir marginal effekt på luftforurensningen, mener hun.

- Vil Oslo-politikerne få ned forurensingen må de tenke mer langsiktig enn forbudslinjen. Folk må ha en gulrot før man kan innføre pisken. Kollektivtilbudet må bygges ut med langt større kapasitet slik at det blir et reelt alternativ for mange, understreker Sagedal.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) ønsket ikke å kommentere saken overfor NTB onsdag.

Halvparten imot

Om lag halvparten av Oslos befolkning var imot regjeringens avgiftslette på biler med dieselmotorer da det ble innført fra årsskiftet 2006/2007. Ifølge en meningsmåling Norsk Respons utførte for Aftenposten, svarte 48 prosent at de var imot regjeringens avgiftskutt og mente dette ville føre til mer luftforurensning i Oslo.

Eksperter advarte mot avgiftsendringens konsekvens for luftkvaliteten, og forklarte dette med at dieselmotorer slipper ut langt mindre CO2 enn bensinmotorer, men skaper langt mer nitrogendioksid og svevestøv.

Peter N. Myhre som var Oslos samferdselsbyråd da regjeringen innførte avgiftslette mente regjeringen ofret Oslo-luften for å nå internasjonale mål om lavere utslipp av drivhusgassen CO2.

Regjeringen har i ettertid medgitt at den manglet nødvendig kunnskap for å ta den rette beslutningen. (ANB-NTB)

Biler til salgs lokalt


De nyeste annonsene:

Annonsere i avis og på nett?

Genève Motor Show

Mye flott under det store motorshowet i Genève.

Se bildene

Chicago Auto Show

Her er bildene fra Chicago Auto Show.