...
Å ha bilen på service er kostbart. Vi nordmenn har liten tradisjon for å prute, men det går an! (Illustrasjonsbilde) Foto: Broom.no

Prute på verkstedprisen?

Vi nordmenn har jo liten tradisjon på dette.

Publisert 19.06.2012 kl 08:59 Oppdatert 19.06.2012 kl 08:59

Tips en venn på e-post:

www.siste.no Se alle biler





Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:


Hei Benny

Etter å ha hentet bilen på service på fredag fikk jeg lettere sjokk over regningen som var på godt over 6000 kroner! Jobben var jo gjort på én dag.

På mitt spørsmål svarte mannen bak disken at dette var fastpriser som var bestemt av bilens importør og at det var vanskelig eller umulig å gjøre noe med denne prisen.

Mitt spørsmål til deg er om det er mulig å prute / forhandle om prisene på verkstedtjenester enten det er service eller andre ting?

Mvh. Andreas.


Benny svarer:

Heisann Andreas!

Som det meste i Norge er det dyrt å ha bilen på verksted. En timepris på 1200 kroner pluss moms er slett ikke uvanlig.

Det er klart man kan prute på verkstedprisene også. Problemet her er at vi ikke har noen tradisjon for dette. Selv er jeg altfor dårlig. Føler meg litt kjip – og det vil man jo helst ikke være. Men jeg pleier å spørre hva ting koster slik at jeg har sånn noenlunde kontroll. Men det er absolutt lov å forsøke seg med litt pruting. Den som ikke spør får i alle fall ingen rabatt.

Jeg har selv jobbet som kundemottaker på bilverksted i mange år og har opplevd at folk både har skjelt meg ut og grått av fortvilelse foran disken over det de oppfatter som urimelige priser. Men også det motsatte – at folk har tilbudt meg både billetter til fotballkamp, konjakk og det at de vil betale MER, bare de får bilen raskt inn på verkstedet.

For meg var det noe med rettferdighetsprinsippet her. Hvorfor skal Herr Andersen, som har mye penger og en god jobb, få annen service enn Ida som er alenemor, student og har dårlig råd?

Det er jo ikke et slikt samfunn vi vil ha. Dessuten virker fotballbiletter mer som straff en som premie på meg. Fotballkamper er med få unntak kjedelige greier.

Som kundemottaker har man muligheter til å gi rabatter og justere prisene – også fastprisene. Men er det full trøkk med overtid tre ganger i uka og fireukers ventetid, er sjansene små for å få rabatt. Er det lite å gjøre derimot - og mekanikerne stort sett går og sparker småstein – strekker man seg lenger for å få jobben og kan gi ganske mye i rabatt.

Men det er ikke bare det å ha bilen på verksted som er dyrt. En kompis av med skulle ha flyttet en haug med grus og stein etter å ha bygd seg garasje. 9000 kroner for en snau dags jobb måtte han betale for det.

Forskjellen for deg og han var at han så stor forskjell da han kom hjem fra jobben den dagen graveren hadde vært der. For deg merket du neppe forskjell på bilen da du hentet den etter service. Både fugleskitten på taket og den litt merkelige lukta etter rakefiskbøtten som veltet før jul i fjor var der fortsatt. Man føler på en måte at man får litt lite igjen for disse servicepengene, fordi det ofte hverken synes eller merkes.

Man må ser på service som rent forebyggende for å unngå havari, men dyrt er det...

Du får forsøke å tenke på de pengene når du kjører på sommerferie og ser en familie med bilen i veikanten, med refleksvest, varselblinken på, røde i toppen og febrilsk fiklende med mobilen mens det som en gang var en registerreim ligger som et kråkereir under bilen.

Da er det godt å vite at man nettopp har hatt service på sin egen bil!


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene på broom.no.

Velkommen – og lykke til!