...

Tester flyvende sykkel

Snakker vi framtidens Tour de France?

Publisert 21.06.2012 kl 12:07 Oppdatert 22.06.2012 kl 08:08

Tips en venn på e-post:

www.siste.no Se alle biler




...
Foran og bak befinner det seg to propeller på 1300 millimeter i par som roterer hver sin vei, mens sidepropellene er på 650 millimeter. Foto: Pressebilde
...
Sykkelen har fått festet et rammeverk med seks propeller som blir drevet av elektrisistet, slik at den skal kunne ta av og sveve over trafikken. Foto: Pressebilde

(Se video av oppfinnelsen nederst i saken)

[Teknofil.no] Det er dårlig bygd ut for syklister i Norge. Bilistene irriterer seg når de sykler i bilveien og fotgjengere irriterer seg når de sykler på fortauet. Hvor skal en stakkars syklist gjøre av seg når det ikke finnes dedikerte sykkelfelt? Han kan fly, så klart!

En haug med tsjekkiske selskaper og entusiaster har slått sammen kreftene for å løse dette problemet. De har nemlig utviklet konseptet om den flyvende sykkelen Flying Bike, eller bare FBike, som drives av seks rotorer.

Mon tro om den kan bli en hit i fremtidens sykkelløp?


Testing i august

FBike befinner seg foreløpig i et tidlig utviklingsstadium. Sykkelen har fått festet et rammeverk med seks propeller som blir drevet av elektrisistet, slik at den skal kunne ta av og sveve over trafikken.

Sykkelen skal kunne styres opp, ned og til sidene når den er luftbåren, men om den faktisk klarer dette i virkeligheten får vi se i august, da tsjekkerne planlegger å teste den ut.

Uviklerne gjør dette først og fremst for å bevise at det er mulig, og forventer dessverre ikke at sykkelen, hvis den viser seg å være suksessfull, skal bli masseprodusert.


Ikke lett å styre

På den mer tekniske siden kan det nevnes at fire motorer på 10 kilowatt driver de store rotorene, mens to 3,5-kilowattmotorer driver de mindre propellene som bidrar til å stabilisere tingesten. Den kombinerte ytelsen blir 47 kilowatt, eller 63 hestekrefter.

Foran og bak befinner det seg to propeller på 1300 millimeter i par som roterer hver sin vei, mens sidepropellene er på 650 millimeter. Å kontrollere disse for å holde sykkelen stabil vil ikke være lett, og blir utført via noen spaker som skal styre drivkraften på hver propell.

Noen batterier på 50 ampere-timer byr i første omgang på 3 til 5 minutters flyvetid, og opptil 30 og 50 minutters «vanlig» tid på bakkenivå. Toppfarten er angitt til å være 50 kilometer i timen, men det er ikke spesifisert om dette er på bakken eller i lufta.


Tungvekter

Selv om rammen på sykkelen er av lett aluminium, blir vekten dratt opp av rotorer, batterier og motorer. Vekten er på hele 85 kilogram, altså ikke som den gjengse og lette bysykkelen. Den maksimale vekten sykkelen klarer å håndtere er 170 kilogram. Du har med andre ord ikke lyst til å få denne oppå biltaket.

Da spørs det da, om vi får se syklister hoppe over biler med FBike i fremtiden. Prototypen vil bli vist frem på International Engineering Fair i den tsjekkiske byen Brno i september.

Finn ut mer om FBike hos Design Your Dreams.

(Kilde: Gizmag)

Her er en video som viser hvordan tsjekkerne ser for seg at sykkelen kan fungere: