...
Mange synes det er fristende å kunne være sin egen sjef samtidig som de har et solid nettverk i ryggen, sier småbedriftsøkonom i DNB, Ellen Dokk Holm omfranchisekonseptet. Foto: Stig B. Fiksdal, DNB/ANB

Fiks ferdig butikk

Oslo (ANB): 90.000 nordmenn kan tenke seg å bli franchisetakere; det vil si starte opp virksomhet der konseptet er fiks ferdig.

Publisert 09.06.2012 kl 09:45 Oppdatert 09.06.2012 kl 09:45

Tips en venn på e-post:

www.siste.no Se alle stillinger (1068)




Franchising

  • Fransk ord som egentlig betyr avgiftsfrihet.
  • En forretningsmodell der en person med en forretningsidé (franchisor, «franchisegiver») lisensierer varemerker, produkter og forretningsmetoder til en forretningsutøver (franchisee, eller franchisetaker) mot en avtalefestet avgift.
  • Franchising er en metode for distribusjon av helhetlige forretningskonsepter.
  • Dette skjer gjennom et avtalefestet, tidsbestemt partnerskap mellom to parter hvor franchisegiver eier, utvikler, tester og dokumenterer et komplett forretningskonsept som hun/han gir en lokal driver, en franchisetaker, rett til å etablere og drive.
  • Franchisegiver er forpliktet til å overføre nødvendig kunnskap og gi løpende støtte til franchisetaker i avtaleperioden.
  • (Kilde: Wikipedia)

Til sammen er det nesten en halv million voksne nordmenn som drømmer om å starte sin egen bedrift.

Dette framgår av en undersøkelse som Ipsos MMI har gjennomført for DNB.

I Norge er franchising en vanlig form for kjededrift, særlig blant butikkeiere. Franchising er et ferdig forretningskonsept; du betaler en avgift for å bruke og selge et allerede markedsført og etablert varemerke.

Kjent virksomhet

– Den kanskje største fordelen med å drive en franchisebedrift er at virksomheten du driver allerede er kjent, sier småbedriftsøkonom i DNB, Ellen Dokk Holm.

– Mange synes sikkert også at det er fristende å kunne være sin egen sjef samtidig som de har et solid nettverk i ryggen. Det er godt å få opplæring, støtte og bistand fra franchisegiveren. Franchisetakere opplever nok også oppstartsrisikoen som mindre enn tradisjonelle gründere. Konseptet er jo allerede utprøvd og kjent, konstaterer hun.

Også minussider

Holm ser imidlertid også noen ulemper ved å være franchisetager.

– Franchisegiver eller andre franchisetagere kan gjøre feil som kan ødelegge merkevaren. Som franchisetager kan du heller ikke gjøre helt som du vil, du må følge konseptet fullt og helt. Derfor er det viktig å ha en god avtale som tar høyde for uenigheter som kan dukke opp. Som franchisetager må du være klar over hva konseptet og forretningsmodellen innebærer og forholde deg til det.

Undersøkelsen viser at det er flest på Vestlandet som har tenkt på denne forretningsmodellen, samt i fylkene på Østlandet (utenom Oslo).

Fra Trøndelag og nordover er det noen færre som har vurdert den. Det er omtrent like mange kvinner og menn som har vurdert franchising, og interessen er størst i aldersgruppen 35 til 44 år. (ANB)