...
Nets tror Touchpay-penger kan være tapt. Foto: Terje Pedersen, ANB

Touchpay-penger kan være tapt

Nets vil sende regresskrav til Touchpay, men har ikke særlig tro på å få pengene tilbake.

Publisert 21.07.2012 kl 11:07 Oppdatert 21.07.2012 kl 14:21

Tips en venn på e-post:

www.siste.no Se alle stillinger (688)





Bankenes betalingsselskap Nets har besluttet å dekke tapene til kunder som er blitt svindlet av Touchpay.

– Vi mener fortsatt at vi ikke har noe juridisk ansvar i denne saken siden det er et forhold mellom Touchpay og deres kunder. Men når noen løper fra ansvaret, må andre tre inn. Vi oppfordrer bedriftene til å henvende seg til oss slik at vi kan dekke det tilgodehavende, sier Nets danske kommunikasjonsdirektør Søren Winge til NTB.

Foreløpig har 15 selskaper meldt seg, og rundt 25 firmaer kan ha blitt svindlet. Det nøyaktige erstatningsbeløpet er foreløpig ukjent, men Nets regner med at det dreier seg om omsetning for flere millioner kroner.

Oslo politidistrikt etterforsker saken som er knyttet til et kriminelt nettverk som har solgt 100 kilo gullbarrer til mottakere i Norge. To personer i dette nettverket er siktet for smugling av 41 kilo gull inn til Norge, og en annen er siktet for grov momssvindel knyttet til kjøp og salg av gull, skriver Aftenposten.

Gjenopprette tillit

Touchpay har hatt kontrakt med Nets, tidligere Bankenes Betalingssentral (BBS). Firmaet har drevet med kort- og langtidsutleie av betalingsterminaler.

Nets, som eies av flere av Nordens største banker, har stengt 250 av Touchpays terminaler etter at omsetningen til mange av kundene forsvant.

Først mente Nets at svindelen var et forhold mellom firmaene og Touchpay, men fredag besluttet selskapet å dekke det kundene har utestående.

– Det gjør vi for å hjelpe dem og bidra til å gjenopprette tilliten til systemet. Når vi har fått samlet kravene, sender vi regresskravet til Touchpay. Er vi så heldige å få pengene tilbake er det et bonus, men det tror jeg ikke vi skal regne med, sier Winge.

Politianmeldt

Nets anmeldte Touchpay til politiet 12. juli. Det nordiske konsernet vil samle kravene og gi dokumentasjonen til Oslo politidistrikt, som åpnet etterforskning torsdag.

– Dette er en vanskelig sak å etterforske siden den er spredd over hele Norge. Den enkelte bedrift må anmelde saken lokalt. Vi bidrar med å samle fordringene og gir det til politiet. Det er også viktig for oss at disse menneskene blir rettsforfulgt, sier kommunikasjonsdirektøren.

Kravene er knyttet til korttidsleie av terminaler. Pengene har gått inn på en mellomavregningskonto som Touchpay har hatt tilgang til for å kunne trekke fra leien av terminalen. I stedet firmaet tappet hele kontoen.

– Vi har besluttet at vi overfor dem som forhandler Nets-terminaler ikke lenger godkjenner praksisen med mellomavregningskonto. Pengene skal gå direkte til bedriftens egen konto. Vi kommer til å kontakte forhandlerne neste uke og gjøre dem oppmerksomme på dette, sier Winge.

Touchpay-sjef tiltalt

Kommunikasjonsdirektøren sier at det var en markert endring hos Touchpay i mars da firmaet fikk nye eiere.

– Vi begynte å se forskjellige ting som gjorde at vi ikke ønsket å ha dem som forhandlere lengre. Men først i juni fikk vi høre at det var bedrifter som ikke hadde fått pengene sine. Etter hvert vokste det i omfang og vi kontaktet politiet.

Den 32 år gamle lederen av Touchpay ble onsdag tiltalt for biltyveri og dokumentfalsk. Han nekter kjennskap til sitt eget selskap.

Tidligere denne uka endret han sin folkeregistrerte adresse til «uten fast bopel». Han ble ifølge Brønnøysundregistrene ny daglig leder i Touchpay 29. juni.

32-åringen fra Østfold har ifølge Dagens Næringsliv flere tidligere dommer mot seg knyttet til narkotikavirksomhet, vinningskriminalitet, brudd på våpenloven og heleri. (ANB-NTB)