3 av 4 nettbutikker brøt loven

Av

Forbrukerombudet skuffet over det dårlige resultatet.

3 av 4 nettbutikker brøt loven ved å gi manglende forbrukerinformasjon.

3 av 4 nettbutikker brøt loven ved å gi manglende forbrukerinformasjon. (Foto: )

DEL

Et klart flertall av nettbutikkene Forbrukerombudet kontrollerte brøt loven ved å gi manglende forbrukerinformasjon. 

-  Jeg er skuffet over at det ikke var bedre, sier forbrukerombud Gry Nergård til VG.

99 av 130 undersøkte butikker fulgte ikke angrerett- og ehandelsloven da Forbrukerombudet gjennomførte tilsynet 19. og 20. oktober. Blant nettbutikkene som hadde en eller flere mangler knyttet til sin virksomhet, er store aktører som IKEA.no, Expert.no, Elkjop.no, Ellos.no og XXL.no.

Hos de 99 nettbutikkene som brøt loven, trekkes det særlig fram mangler rundt informasjon om hvem som skal betale returkostnader dersom du ikke vil beholde eller bytte varen.

Nergård tror mange blir forledet til å tro at nettbutikken betaler returkostnadene, mens det egentlig er forbrukeren som tar den regningen -  med mindre annet er spesifisert.

60 av nettbutikkene opplyste ikke angrefristens lengde og oppstart. 49 kontrollerte hadde ikke god nok informasjon om hvordan komme i kontakt med kundeservice og ikke alle opplyste om totalsummen. Det kan koste mer å betale med et spesielt kort, eller så legges frakt og leveringsmåte til.

- Det mest alvorlige er at mange har hatt rett til å angre seg, men ikke fått god nok anledning til å benytte seg av denne retten. Mange har sikkert ikke kommet i kontakt med kundeservice eller så har de fått ekstrakostnader. Det er sentrale og viktige forbrukerrettigheter, sier Nergård. (ANB-NTB)

Artikkeltags