4 av 10 har handlet på nett til jul

Av

Det er store forskjeller mellom de ulike landsdelene.

40 prosent av norske forbrukere opplyser at de har handlet julegaver på nett i år.

40 prosent av norske forbrukere opplyser at de har handlet julegaver på nett i år. (Foto: )

DEL

40 prosent av norske forbrukere opplyser at de har handlet julegaver på nett i år. Det kommer fram i en undersøkelse Respons Analyse har gjort for PostNord.

Det er på Vestlandet de ivrigste netthandlerne befinner seg. Her svarer nesten halvparten (48 prosent) at de har kjøpt julegaver på nett. Forbrukere i Nord-Norge ligger nederst på lista med bare 27 prosent.

45 prosent av kvinnene og 36 prosent av mennene som ble spurt har handlet julegaver på nett så langt i år.

– Selv om kvinner har handlet mest, har menn brukt mest penger. Kvinner har i snitt brukt 1.850 kroner, mens mennene har svidd av nærmere 3.000 kroner hver, sier utviklingssjef for e-commerce i PostNord, Kristin Anfindsen.

I gjennomsnitt har norske forbrukere så langt brukt 2.400 kroner på julegavehandel på nett.

Beløpet varierer fra snaue 1.900 kroner i Hedmark/Oppland til 2.700 kroner på Sør-Østlandet.

– Varene som blir kjøpt som julegaver, skiller seg ikke vesentlig fra hva vi ellers handler på nett. Ifølge undersøkelsen er det fortsatt data og elektronikk som topper med 38 prosent, tett fulgt av klær (35 prosent) og bøker (27 prosent).

Vestlendingene trekker opp snittet på data og elektronikk, mens klær er mest populært i Trøndelag og Nord-Norge.

– Velvære- og pleieprodukter er mest populært i Oslo og Akershus, der også ulike kulturopplevelser står sterkt, sier Kristin Anfindsen. (ANB)

Artikkeltags